Ik heb het zo warm en als ik aan mijn hoofd voel is het ook warm maar mijn tempatuur is maar 37,6 graden rectaal gemeten, Hoe Kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
22.9K

Antwoorden (5)

Warmte voelen is relatief. Wanneer je in een koude ruimte bent voelt je lichaam al snel warmer aan. Andersom is het zo dat wanneer je in een hele warme ruimte bent die warmer is dan 37,6 graden. Dan voelt je lichaam kouder aan. Maar de enige wat juist is, is de gevoel die je echt kan meten.

Toegevoegd na 40 seconden:
gevoel = temperatuur*
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet je leeftijd niet, maar het zouden misschien "opvliegers" kunnen zijn.
Als je in de overgang bent, dan kan je daar heftig last van hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoge bloeddruk misschien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gemiddelde kerntemperatuur bij mensen ligt tussen de 36 en 37 graden. 's ochtend zijn de meeste mensen juist iets kouder (35,5) en aan het eind van de middag wat warmer (37,5). Er zijn ook zeker verschillen tussen mensen, dit zijn gemiddelde waarden.

Als je goed rectaal hebt gemeten met een kwikthermometer dan kan 37,6 een heel klein beetje verhoging zijn. Pas bij 38 graden spreek je van koorts.

Als je je verder goed voelt is er niets aan de hand en heb je een verkoudheidsvirus te pakken. Ga lekker slapen en uitzieken. Het gaat vanzelf over.

Als je echt veel verhoging hebt merk je dat je hoofd warm is (meestal kan een ander dat beter voelen), terwijl je het koud hebt. Als de temperatuur zakt ga je zweten, ook bij verhoging.

Hoe dat kan? Dat komt omdat wij warmbloedig zijn en ons lichaam de temperatuur kan regelen door bloedvaten aan de oppervlakte open of dicht te zetten en o.a. de stofwisseling te verhogen (meer warmte). Normaal doet je lichaam dat om een redelijk stabiele temperatuur te handhaven tussen de eerder genoemde waarden. Als er een ziekte verwekker je lichaam is binnen gedrongen, zoals een verkoudheidsvirus en dit is ontdekt door het afweersysteem, dan is het een verdedigingsmechanisme om de lichaamstemperatuur te verhogen. Zo worden o.a. de cellen die voor de afweer zorgen ook actiever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Dat ligt er ook aan wat jouw normale lichaamstemperatuur is. Misschien is jouw lichaamstemperatuur wel 35 of 36. Dan is 37,8 al koorts of verhoging!
Want dit is per persoon verschillend.