Hoeveel kankerpatiënten komen er jaarlijks bij?

Hoeveel kankerpatiënten komen er jaarlijks bij en hoeveel sterven eraan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (1)

Vooral door de vergrijzing stijgt het aantal nieuwe gevallen van kanker (de incidentie) met 40% naar 123.000 per jaar in 2020 (in 2007 nog: 87.000). Het aantal mensen dat kanker heeft of had stijgt tot 2020 van 420.000 naar 660.000. Het risico om aan kanker te sterven neemt licht af en overlevingskansen blijven gemiddeld stijgen, door vroegere diagnose en betere behandeling. Deze resultaten komen uit het rapport ‘Kanker in Nederland tot 2020’ van de Signaleringscommissie Kanker (KWF Kankerbestrijding), dat vandaag in Den Haag is aangeboden aan voorzitter Pauline Smeets van de Vaste Kamercommissie voor VWS.
In 2011 werden in Nederland 100.600 nieuwe gevallen van kanker vastgesteld: 52.600 bij mannen en 48.000 bij vrouwen. Niet alleen in absolute aantallen, maar ook relatief wordt bij mannen vaker kanker vastgesteld dan bij vrouwen: 6,4 op de 1.000 mannen kreeg in 2011 kanker, tegen 5,7 op de 1.000 vrouwen (Bron: IKNL, 2013).

In 2011 stierven in Nederland 44.000 personen (23.500 mannen en 20.600 vrouwen) met nieuwvormingen (ICD-10-hoofdstuk C00-D48) als primaire doodsoorzaak (Bron: CBS Doodsoorzakenstatistiek). Ruim 97% van de totale sterfte door nieuwvormingen was toe te schrijven aan kwaadaardige nieuwvormingen (kanker): 42.900 (23.000 mannen en 19.900 vrouwen). Een kwart van alle sterfgevallen als gevolg van kanker had longkanker als primaire doodsoorzaak.
fremar