Als je baarmoeder en eierstokken zijn verwijderd, ben je dan verplicht om hormonen te slikken? Zo ja, wat is de reden! Consequenties als je niet slikt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
2.2K

Antwoorden (6)

Het is voor zover ik weet niet standaard om hormonen te slikken na de operatie.
Het betekend natuurlijk wel dat je direct in de overgang komt (als je die niet al gehad hebt).
Je kunt de ongemakken van de overgang verminderen door hormonen te slikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent natuurlijk nooit v e r p l i c h t om medicijnen te slikken. Daarin maak je uiteindelijk zelf een keuze. Het voordeel van het slikken van hormonen in bovengenoemde situatie kan zijn dat je nog niet in overgang komt met alle bijbehorende klachten. Blijven de eierstokken zitten dan scheiden die nog hormonen af die de overgang voorkomen. Zijn ze weg dan vallen ook die hormonen weg en kun je die aanvullen via tabletten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent niet verplicht om hormonen te slikken, maar het is wel in je eigen belang. Hormoon ontregeling zijn een grote oorzaak voor veel vrouwenklachten
De meeste specifieke vrouwenklachten, in zowel de vruchtbare als de niet-vruchtbare periode, hebben een zeer duidelijke relatie met de hormonen oestrogeen, progesteron, cortisol en insuline. Het handhaven van de balans tussen deze vier hormonen kan veel vrouwenklachten buiten de deur houden.
Wanneer je dus je baarmoeder en je eierstokken kwijt bent mis je de aanmaak van deze hormonen waardoor je veel klachten kan krijgen zoals P.M.S. (pre-menstrueel syndroom)
- Menstruatieklachten
- P.C.O.S.
- Endometriose
- Menopauzeklachten
- Auto-immuunziekten
- Osteoporose
- Hart- en vaatziekten
- Borst- en eierstokkanker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je baarmoeder is verwijderd hoef je geen hormonen te slikken. Eierstokken echter produceren het vrouwelijk hormoon oestrogeen. Als je nog niet in de overgang bent en je eierstokken worden verwijderd dan kom je direct daarna in de overgang. Je kunt last krijgen van overgangsklachten in ernstige en minder ernstige mate. Afhankelijk daarvan kan je arts je hormonen geven om dit op te vangen.
Het VUMC heeft online een brochure hierover. Kijk bij de link.
13 jaar geleden
Bij mijn zijn die ook verwijderd,ik ben zelf hooggedoseerde vitamine C gaan gebruiken,in een pil zitten tachtig sinasappels-dus zonder andere stoffen.En dit heeft mijn goed ondersteunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je nog jong bent en de eierstokken zijn verwijderd, kom je gelijk in de overgang. Dit betekent ook vervroegde verouderingsverschijnselen, naast de bekende overgangsverschijnselen.
Het is dus wijzer om wel hormonen te nemen, om dat te voorkomen.