Wat zijn de symptomen van katteaids? En kan het kwaad voor de mens?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
3.3K

Het beste antwoord

Met een simpele bloedtest kan een kat op FIV getest worden. Positief bevonden zal de gezondheid van de kat goed bewaakt moeten worden. Eenmaal besmet zal verspreiding voorkomen moeten worden. Katten besmetten elkaar meestal via paring of bijt-/krabwonden. Dus besmette vechtersbazen binnenhouden en natuurlijk castreren/steriliseren!!!
FIV is absoluut niet besmettelijk voor de mens. Het is hetzelfde type virus als HIV, maar niet uitwisselbaar onder verschillende soorten.

Verder vond ik een duidelijke omschrijving van de verschillende stadia die een kat met FIV doorloopt op het net:

Na de besmetting met FIV zal een kat in 5 verschillende stadia komen :
Stadium 1
Dit stadium treedt vrij snel na de besmetting op. De kat is kan wat lusteloos en koortsig zijn, de lymfknopen zijn wat vergroot en vaak treedt er ook diarree op. Meestal wordt er in dit stadium niet aan een FIV-besmetting gedacht, het lijkt ook het meest op een onschuldige virusinfectie.
Stadium 2
Dit stadium treedt direkt na stadium 1 op. De kat is een a-symptomatische drager van het FIVvirus, wat betekent dat de kat geen enkele klacht van FIV vertoont maar wel degelijk besmet is. Dit stadium kan jaren duren, jaren waarin de kat in ogenschijnlijk gezonde toestand is.
Stadium 3 en 4
Stadium 3 en 4 lopen eigenlijk een beetje in elkaar over. De vage klachten, als koorts, verminderde eetlust, gewichtsverlies, bloedarmoede en opgezette lymfklieren uit stadium 3 worden in stadium 4 wat concreter en vaak chronisch. De katten hebben vaak ernstige tandvleesontstekingen, zijn sneller moe, hebben sneller huidinfecties en vaak diarree. Je merkt dat de kat meer moeite krijgt met het bestrijden van de infectie. Vanuit dit stadium zal het eigenlijk alleen maar slechter worden maar ook hier kunnen maanden en soms jaren overheen gaan.
Stadium 5
Stadium 5 is het echte aidsstadium, de kat is zelf amper meer in staat de infecties te bestrijden en heeft daarbij zeer goede ondersteuning nodig. Katten krijgen bv ook last van infecties die ze zelf al jaren symptoomloos met zich meedragen. Uiteindelijk zal de kat sterven aan een infectie die hij niet meer te boven kan komen, hoe goed de zorg ook is. In dit stadium mogen we niet meer hopen op jaren maar moeten eerder gaan denken aan een paar maanden mits de kat goede verzorging krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

allereerst: nee, het kan geen kwaad voor mensen, en zelfs niet voor andere katten als die in harmonie samenleven.

helaas heb ik zelf jarenlang twee katten met fiv in de groep gehad.
na besmetting kunnen ze even wat ziekjes zijn, maar vaak gaat dit ongemerkt voorbij.
vervolgens kan de kat nog voor lange tijd, soms zelfs jaren, probleemloos door het leven gaan.
op een gegeven moment, breekt de aids toch door.
door de verminderde weerstand gaat de kat aan een heel scala van kwalen lijden.
wat ik bij mijn katten vooral zag: chronische diarree en steeds terugkerende oog- en tandvleesontstekingen.
al die kwalen kan je behandelen, maar helaas komen ze steeds weer terug, en stapelt de ene kwaal zich bovenop de andere, en dat is vaak toch het moment dat je ze los moet laten.
13 jaar geleden
Helaas heb ik ook een kat verloren aan deze ziekte, fip of kattenaids. Mijn kat betrof een jong kitten dat er wel dik uitzag maar niet echt veel at. Een bezoek aan de dierenarts gaf duidelijkheid. Die dikheid werd veroorzaakt door ophoping van vocht. Het beestje was wel speels en beweeglijk verder. Geen verdere uiterlijke verschijnselen.

Er bestaat geen kans op besmetting van mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
jouw kitten had helaas fip, niet te verwarren met fiv (kattenaids).
natte fip geeft idd geel dradentrekkend vocht in de buikholte.
zowel droge als natte fip zijn fataal helaas.
Rieneke1
13 jaar geleden
fip staat voor feline infectueuze peridontitis.
Rieneke1
13 jaar geleden
sorry, peritonitis.
al die moeilijke woorden ook ;p
Rieneke1
13 jaar geleden
fip blijkt gelukkig lang zo besmettelijk niet als voorheen gedacht werd.
zelfs als er in een huihouden meerdere dieren aan fip lijden, blijkt dat het meestal om verschillende coronastammen gaat.