Hoe werkt het zikavirus bij ongeboren kinderen?

Er zijn sterke vermoedens dat een infectie van het zikavirus tijdens de zwangerschap kan leiden tot microcefalie bij het nog ongeboren kind. Maar hoe raakt het kind besmet? Want er is geen direct bloedcontact tussen de moeder en het ongeboren kind, en een muggenbeet gaat normaal gesproken via het bloed. Of komt het via de placenta het vruchtwater in?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Ziekten
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn ook vermoedens dat het niet door de mug veroorzaakt wordt maar door een vaccinatie die de moeders hebben hebben toegediend gekregen.
Cryofiel
7 jaar geleden
Nee, die vermoedens zijn er niet. Wat jij hier noemt is één van de vele angstverhalen van de anti-vaccinatie-lobby.

Het beste antwoord

De placenta is een soort "filter" tussen moeder en kind, maar helaas zijn er inderdaad virussen en chemicaliën die de placenta kunnen passeren. Rode Hond is een heel bekende, die ondermeer blindheid kan veroorzaken. En nu dus vermoedelijk ook Zika ; als dit via het de placenta het bloed van het kind bereikt in een periode die kritiek is voor de ontwikkeling van de hersenen (en die is in en zwangerschap nogal lang) kan microcephalie een gevolg zijn. Helemaal zeker is dit nog niet, het is een vermoeden. Maar dat virussen via de placenta het bloed van het kind kunnen bereiken, staat buiten kijf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel Marleen, het is me weer duidelijker geworden!