Waarom kan ADHD niet worden aangetoond in het ziekenhuis?

Ik hoorde dat ADHD niet in het ziekenhuis kan worden aangetoond via een hersenscan omdat dat te duur zou zijn.

Is dat echt de reden dat het niet mogelijk is? Of is er gewoon geen bewijs dat de hersenziekte ADHD echt bestaat?

De reden dat ik dit vraag is omdat ik het vaag vind dat kinderen hersenmedicijnen krijgen voorgeschreven zonder dat er bewijs is dat ze echt een hersenziekte hebben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (1)

De diagnose wordt doorgaans gesteld door een psycholoog, psychiater of orthopedagoog op basis van waargenomen gedrag. (criteria vastgelegd in SDM-IV) Hersenscans wijzen wel op een verschil in hersenfunctie tussen mensen met - en zonder de diagnose ADHD.

Het is niet nodig om iedereen door de scanner te halen als op basis van andere criteria een diagnose gesteld kan worden (en een behandeling voorhanden is).
Zo gaat ook niet iedereen met de dyslexie door de scanner heen.