Is er verschil tussen een PetCT scan voor hart en bloedvaten en een petscan voor kanker?

Beste goeievragers,

Zit er verschil tussen een Pet-CT scan en een Petscan om kanker te ontdekken? Dus als je b.v. een petscan zou krijgen om te kijken of je ergens uitzaaiingen of zo hebt ze tegelijk kunnen zien hoe het gesteld is met hart en bloedvaten?

een maand geleden
in: Ziekten
Vortexxx
een maand geleden
Ze gebruiken geen PET scan om kanker te ontdekken, dat is al gebeurd in een eerder stadium met een MRI, want de PET wordt vaak over de uitslag van een MRI gelegd om te zien waar en met welk soort aandoening de patiënt te maken heeft, elke aandoening heeft een bepaalde verhoogde stofwisseling met een hogere energiebehoefte. Voor hartafwijkingen wordt PET ook gebruikt om ontstekingen aan de hartspier te ontdekken, want ook ontstekingen hebben een afwijkende energiebehoefte, ik geloof zelfs dat de patiënt zeker 30 minuten strak stil moet liggen voor een scherpe opname van de PET scan.
gonna
een maand geleden
Dankjewel voor de moeite. Alleen weet ik met uw antwoord nog steeds niet of ze met een Petscan Ct voor hart en bloedvaten soms ook iets van kanker kunnen ontdekken.Dat lees ik dus niet in je antwoord
HannekeJanssen
een maand geleden
@Vortexx: bij kanker wordt er niet altijd een MRI-gemaakt - dat ligt er erg aan waar de kanker wordt vermoed.... BIjv bij een vermoeden van een herstentumor wel, bij andere kankersoorten heeft een MRI niet zoveel zin...
Vortexxx
een maand geleden
@gonnna "...soms ook iets van kanker kunnen ontdekken.Dat lees ik dus niet in je antwoord"
Ik begin mijn antwoord met dat PET scan niet gebruiken om kanker te ontdekken.
Vortexxx
een maand geleden
@Hanneke "bij andere kankersoorten heeft een MRI niet zoveel zin..."
Als je een bewering probeert te weerleggen, zorg dan dat jouw info klopt is, want MRI wordt ingezet bij tenminste Lymfeklier kanker, en bij het opsporen van uitzaaiingen, en dat geldt bijv. ook voor prostaatkanker en uitzaaiingen. Zie bron Radboud ziekenhuis: https://www.radboudumc.nl/nieuws/2023/krachtige-mri-scanner-spoort-uitzaaiingen-van-prostaatkanker-eerder-op

Antwoorden (1)

Een PEt-ct scan is bedoeld om uitzaaiingen bj kanker te ontdekken. Op de scan, als die gemaakt is, worden bijv. ook wel andere dingen gezien. zoals botslijtage in het gescande gebied. Hartafwijkingen worden niet gezien op die scan.
Ik weet niet of er PETscans worden gemaakt speciaal om hartafwijkingen te onderzoeken, kan me dat eigenlijk niet voorstellen... (Maar misschien heb jij andere ervaringen? Als je wilt antwoorden: Moet je een PET(CT)-scan ondergaan om kanker et onderzoeken, of is je verteld dat ze met deze scans je bloedsomloop / hart en bloedvaten) willten onderzoeken? )
een maand geleden
gonna
een maand geleden
Ik krijg een pet scan om hart en bloedvaten te bekijken. Vandaar mijn vraag of ze met dezelfde scan ook kanker kunnen ontdekken of dat dat een iets andere pet scan is. Heb er echter nog geen goed antwoord op gekregen
Vortexxx
een maand geleden
"Een PEt-ct scan is bedoeld om uitzaaiingen bj kanker te ontdekken." Niet alleen PET scan dus, maar ook MRI, zie: https://www.radboudumc.nl/nieuws/2023/krachtige-mri-scanner-spoort-uitzaaiingen-van-prostaatkanker-eerder-op
gonna
een maand geleden
Nee, IK heb notabene een folder meegekregen dat er met de Pet-CT scan bekeken wordt of er een (dreigend) zuurstofgekort in het hart is. Dit gebeurd met de zogeheten Pet-CT camera In deze folder leest u meer over het onderzoek en wat ik wel en niet mag eten voor dit onderzoek. En u geeft als antwoord dat het alleen voor kanker is. Dat is gewoonweg niet zo en mijn vraag was nogmaals zien ze met deze pet óók kanker. Dan als antwoord dat het alleen voor kankeronderzoek is klopt gewoonweg niet.
Vortexxx
een maand geleden
@gonna: Hanneke kletst maar wat zonder enige onderbouwing, iets met een klepel en een klok. Als je een PET Scan moet ondergaan om de bloedsomloop aan het hart te analyseren kan het zelfs zo zijn dat je een narcose krijgt omdat je voor minstens een uur perfect stil moet liggen.