Kan ik ziek (misselijk, overgeven, diarree) worden van bepaalde geuren?

Ik werk als jobstudente als schoonmaakster in een rusthuis en ik ben na dagen moeten thuisblijven omdat ik ziek werd. Ik was misselijk en had braakneigingen.
Na die twee dagen kwam een weekend dat ik niet moest werken, ik heb me in dat weekend relatief tot met momenten heel goed gevoeld.

Nu moest ik vandaag terug gaan werken en na een uur had ik diarree en heb ik overgegeven. En nu zit ik weer thuis!

Ik merk wel dat ik van bepaalde geuren irritant word en zo snel mogelijk uit die ruimte wil.

Kan het zijn dat -omdat ik thuis niet zo ziek ben als op het werk- ik ziek word van bepaalde geuren op mijn werk?

Ik dacht eerst dat het van de stress kon zijn, maar dat betwijfel ik nu ten zeerste omdat ik vanmorgen opstond met een goed gevoel en het slechtvoelen kwam plots op het werk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
11.9K

Het beste antwoord

Misselijk en overgeven kan zeker, als je geuren of stoffen vies vindt, als je bijvoorbeeld braaksel of ontlasting of urine moet opruimen. Vaak is het een kwestie van wennen, soms went het niet (dan ben je niet geschikt voor dit werk).
Diarree komt beslist niet door een reactie op geuren.
Misschien is je maag/darmstelsel van slag? Of heb je anders of op andere tijden gegeten dan je gewend bent? Je zou ook buikgriep kunnen hebben (maar dan zou je thuis ook last moeten hebben).
Als je gevoelige darmen hebt, kan het wel van de stress komen, als je bijvoorbeeld je maag helemaal leeggebraakt hebt kunnen je darmen een tijdje later soms opspelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je beschrijft het als een soort van allergie. Dat zou natuurlijk heel goed kunnen gezien alle schoonmaakmiddelen en de daarbij behorende substanties. Dus ik denk dat je inderdaad ziek kunt worden hiervan. Of het iets met geuren te maken heeft dat weet ik niet. Zelf heb ik het met een bepaald soort groen glas. Daar wordt ik letterlijk niet goed van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat kan! in mijn familie is dit ook zo.
mijn moeder heeft het bij heel veel geuren,ik en mijn zoon bij enkele geuren( vaak parfum)
mijn moeder wordt benauwd/hoofdpijn.
ik en mijn zoon krijgen hoofpijn en als het niet snel weg is(de geur) dan worden we misselijk en gaan overgeven.
diarree ken ik niet.
maar is misschien ook mogelijk.

probeer het eens uit,als je het alleen daar hebt is het volgens mij goed mogelijk. rotprobleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jazeker,
In een bejaardenhuis hangen geuren waar je echt misselijk van wordt. (pampers, medicatie, etensresten)
Ik zou het daar geen hele dag kunnen uithouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige mensen worden ook misselijk van de geur die in een ziekenhuis hangt. Als jij een hele dag moet werken in een omgeving met een geur waar je niet tegen kunt, is het goed mogelijk dat je er echt ziek van wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Liesbeth,

Je vraagt je af of het kan dat je ziek wordt van geuren. Je merkt het bij jezlf op dus als je merkt dat dat gebeurd dan is het zo. Mooie aan dit onderwerp is dat als je je kan voorstellen dat het zo is en het gebeurd kan je het ook omkeren.

Het is namelijk zo dat je onbewustzijn geen verschil ziet tussen fantasie en werkelijkheid en dus gewoon reageert op bepaalde stimulus van buiten.

Wellicht zit er namelijk een stap tussen ................

Het feit dat je een bepaalde geur ruikt maakt nu dat je er ziek van wordt. Het is echter waarschijnlijk zo dat je ook bepaalde beelden bij de geur hebt. Je associeert een bepaalde geur bij een bepaald beeld. Vervolgens zorgt de gedachte (beeld) er voor dat je onbewustzijn ervoor zorgt dat je misselijk wordt. Al met al reageert je lichaam op je geest.

Dit soort gegevens kan je uiteraard veranderen. Dat kan op vele manieren. het zou toch zonde zijn om je stage (?) af te moeten breken vanwege een geur.
Jij bepaald zelf wat je wil het is alleen een kwestie van het veranderen van het patroon dat ervoor zorgt dat je misselijk wordt.

Wellicht kan je goed terecht bij een NLP praktijk. Deze mensen zijn er in getraind je te helpen met het veranderen van de ontstane patronen die ervoor zorgen dat jij je slecht/ziek voelt.

Er zijn verschillende interventies die je zou kunnen uitvoeren. Ik denk dat je met het veranderen van de dimensies van submodaliteiten al heel ver komt.

Veel succes tenzij je liever suc8 hebt dat is meer.