Hoe krijg je de EHEC-bacterie?

Toegevoegd na 56 seconden:
Hoe krijg je die nieuwe ziekte? Via komkommers ofzoiets?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

De bacterie is in het noorden van Duitsland teruggevonden op sla, tomaten en komkommers. De lijst met landen waar de bacterie opduikt wordt intussen ook alsmaar langer.

In Nederland adviseert de overheid om komkommers goed te wassen en zelfs te schillen.

Het Federaal Voedselagentschap waarschuwt voor paniek over overdreven reacties, maar raadt wel aan om groenten en fruit hoe dan ook goed te wassen, te schillen en/of te verhitten voor gebruik.

Toegevoegd na 6 minuten:
Besmetting kan plaats vinden door consumptie van onvoldoende verhit rundvlees (onder andere filet américain, gehakt, carpaccio en vlees bereid op de barbecue) houdt ook een risico in voor de consument en vooral voor personen die behoren tot risicogroepen (zoals ouderen en kleine kinderen).
Ook consumptie van rauwe melk, besmet water en rauwe groenten (onder andere sla, spinazie, radijsjes en andere ontspruitende gewassen) kan een EHEC-infectie veroorzaken.
Besmetting kan ook plaatsvinden door contact met (mest of de huid van) besmet vee en door zwemmen in besmet water in de natuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Komkommers niet goed schoonmaken voordat je ze opeet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"EHEC is altijd afkomstig uit mest van vee. De bacterie kan via de mest in rauw vlees terechtkomen, in ongepasteuriseerde melk of andere zuivelproducten, op groenten die op de een of andere manier met mest in aanraking zijn gekomen, en in oppervlaktewater. De meeste infecties die we in het verleden hebben gezien komen door rauw of onvoldoende verhit rundvlees, zoals gehakt, hamburgers en filet americain. Maar er is ook een kleine kans dat je het kunt oplopen na een bezoek aan de kinderboerderij. Mensen die met EHEC besmet zijn kunnen ook andere mensen besmetten, via de ontlasting.

Toegevoegd na 2 minuten:
Terwijl woensdagavond sla, komkommers en tomaten uit Noord-Duitsland nog als mogelijke dragers van de EHEC-bacterie werden gezien, werd gisteren duidelijk dat de EHEC-bacterie op komkommers uit Spanje werd aangetroffen. Dat blijkt uit onderzoek van het Behörde für Gesundheit und Verbraucherschutz (BGV) in Hamburg. Het blijkt te gaan om de komkommers van het biologische bedrijf Frunet en een ander Spaans teeltbedrijf. Het biologisch handelsbedrijf is leverancier van 180 dozen biologische komkommers aan de Duitse afnemer Behncker uit Hamburg. Duitse retailers haalden gisteren direct Spaanse komkommers uit het assortiment.