Wat is precies het groen/gele slijm wat ik steeds ophoest tijdens mijn verkoudheid?

Wat geeft dit aan? Dat je aan de betere hand bent of is het juist minder goed? Wat is precies dat groen/gele slijm?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K

Het beste antwoord

Dat geel/groene zijn dode bacteriën, en dat betekent dat je verkoudheid niet meer viraal is (door een virus veroorzaakt, zoals verreweg de meeste verkoudheden), maar dat er een bacteriële luchtweginfectie bij is gekomen.
An sich hoeft dat niet ernstiger te zijn, maar het KAN bij een wat verzwakte weerstand wel. Krijg je er ernstige klachten bij (hoofdpijn, koorts), ga er dan mee naar de huisarts, want een bacteriële verkoudheid is WEL goed te bestrijden).
Over het algemeen echter al bij een gezond iemand ook die verkoudheid vanzelf overgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geel/groen is wel vaag want geel duidt op virus en groen op bacteriën... ben benieuwd wat het nu is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Virale infecties geven meestal kleurloos snot, hoor. Ik neem aan dat vraagsteller met geel/groen gewoon één gelig-groene kleur bedoelt. Snotgroen zeg maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Groen gele sputum betekent meestal dat je last hebt van een luchtweginfectie.