Ik heb gezeten naast een persoon met gordelroos. Hoe lang kan het duren voordat ik de ziekte eventueel krijg?

De persoon wist destijds nog niet dat zij gordelroos had. Ik vertoon momenteel nog geen tekenen van gordelroos. Na hoeveel dagen weet ik dat ik niet besmet ben?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
9.8K

Het beste antwoord

Het virus, dat herpes zoster (gordelroos) veroorzaakt is hetzelfde virus, dat bij kinderen waterpokken veroorzaakt. Als een kind de waterpokken heeft gehad dan blijft het virus ook na genezing in het lichaam aanwezig (net als elk ander herpes-virus overigens.) Het blijft achter in van de zenuwknopen (ganglion). Op latere leeftijd kan het virus weer opvlammen, meestal om onduidelijke redenen. Dit gebeurt dan in het stuk huid, dat door de betreffende zenuw geinnerveerd wordt.

Gordelroos is inderdaad wel besmettelijk (mn het vocht uit de blaasjes) maar je krijgt er geen gordelroos van, maar de waterpokken. In Nederland maakt bijna ieder kind de waterpokken door; dit is een ziekte die je maar eenmaal kan krijgen. Daarna ben je voor je leven beschermt tegen waterpokken.
Als jij als kind dus de waterpokken al hebt gehad, dan is het niet mogelijk dat jij ziek wordt van die persoon.

Gordelroos is dus alleen besmettelijk voor mensen, die de waterpokken nog niet hebben gehad; dit zijn vrijwel uitsluitend jonge kinderen.

Als je als kind dit niet hebt gehad moet je morgen naar je huisarts. Je bent dan mogelijk wel besmet, maar dan zou he dus waterpokken krijgen. Op volwassen leeftijd kan dat een ernstig ziektebeeld zijn.
De klachten ontstaan dan over een paar dagen: koorts en jeukende rode vlekjes, die later blaadjes worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Gordelroos begint vaak met jeuk, pijn en tintelingen op een bepaalde plek op de huid, meestal rond de buik of taille. Na enkele dagen komen dan vochtige blaasjes op, die na een aantal weken overgaan in korstjes en daarna ineens weer verdwenen zijn.
Gordelroos kan besmettelijk zijn. Vooral als de blaasjes op de huid aanwezig zijn kan het virus worden via het vocht van de blaasjes. Zolang de gordelroos gelokaliseerd blijft is de kans dat het virus via de lucht wordt overgedragen zeer gering.

Echt zorgen hoef je je dus niet te maken, indien er nog geen blaasjes aanwezig waren, een herpes breekt na maximaal 20 dagen uit, dus na die dagen hoef je je zeker geen zorgen meer te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gordelroos wordt veroorzaakt door het waterpokkenvirus.
Iedereen die, meestal als kind, waterpokken heeft gehad draagt het virus levenslang bij zich in de zenuwen van de huid. Meestal onopgemerkt, maar het blijft slapend aanwezig.
Later kan dit virus weer actief worden en openbaart zich dan als gordelroos. Soms door onduidelijke oorzaak, soms vanwege besmetting door iemand met…. waterpokken.

Gordelroos is niet besmettelijk in die zin, dat het gordelroos veroorzaakt bij een ander.
Iemand met gordelroos kan weer wel iemand besmetten die nog geen waterpokken heeft gehad, maar zo’n besmetting manifesteert zich dan als…. waterpokken.

De incubatietijd van het waterpokkenvirus is niet al te vast: tussen 2 en 3 weken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals eerder aangegeven, krijg je geen gordelroos wanneer iemand met gordelroos jou besmet, maar de waterpokken. De kans om besmetting is echter zeer gering, bij waterpokken is de kans op besmetting veel groter. Een heel klein gedeelte van de bevolking heeft nog geen waterpokken gehad: de meeste kinderen krijgen namelijk waterpokken. De kans dat je dus door gordelroos besmet bent met het virus is statistisch gezien erg klein.
Voor zwangere vrouwen is besmetting met de waterpokken wel gevaarlijk.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/77184-waterpokken-besmettelijk-zwanger-koorts.html