De tetanusbacterie produceert giftige stoffen die het zenuwstelsel aantasten. Na besmetting kan het twee dagen tot enkele weken duren voordat de ziekte uitbreekt.

Vaak zijn de eerste symptomen: een strak gevoel om de mond; stijve kaakspieren; hoofdpijn. Vandaar ook de benaming kaak- of wondklem.

In een latere fase treden krampen in andere spieren op en kunnen uiteindelijk ook de ademhalingsspieren blokkeren.

Tetanus vereist een snelle behandeling. Ondanks de beste verzorging kent de ziekte vaak een dodelijke afloop.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je schreef al: een snelle behandeling is noodzakelijk.
Maar eigenlijk moet je zorgen dat er niks te behandelen vált. Dat betekent dat je bij het minste of geringste vermoeden van een mogelijke tetanusbesmetting (een wondje met straatvuil of mest) even een prik bij de huisarts moet gaan halen. Dan ben je goed beschermd.
En die prik beschermt je járen lang.
Amadea
9 jaar geleden
Tien jaar beschermt die prik. Maar de vraag gaat erover als je de ziekte hébt. In Nederland kan dat feitelijk niet gebeuren dat iemand tetanus krijgt, omdat wij ingeënt worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
er bestaat ook chronische tetanus
vaak op oudere leeftijd agv pockets in je gebit
of een kleine prik verwonding
bv naald of doorn

Andere antwoorden (1)

er bestaat ook chronische tetanus
dan ben je jaren aaaneen chronische vergiftigd door de tetanus bacterie die via n klein wondje je lichaam in is gekomen
je gaat dan niet dood maar je geneest ook niet