kalktabletten en osteoporose

indien men kalktabletten neemt tegen osteoporose op de leeftijd van 46 jaar, is er later geen verhoogd risico op aderverkalking ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
2.5K

Het beste antwoord

Hallo johnny222,

Nou het is inderdaad zo dat kalktabletten (calcium supplement) het risico op osteoporose verlaagd. Wel moet je even opletten hoeveel kalk (calcium) je nodig hebt.

Hoeveel calcium moet je binnenkrijgen om osteoporose te voorkomen?
Tot 50 jaar: 1000 mg per dag (= 4 porties zuivel)
51-70 jaar: 1100 mg per dag
Boven de 71 jaar: 1200 mg per dag

Stel dat je veel melk/kaas (zuivelproducten) nuttigd, dan heb je meestal geen calcium supplement nodig (of weinig!).
TEVEEL calcium is namelijk ook niet goed want dan heb je kans op: -nierstenen, slechte ijzeropname (ijzer bind in darm met calcium) of het Burnett's syndrome.

Nou dit wist je waarschijnlijk al wel ongeveer; nu het echte antwoord:

Verhoogd risico op aderverkalking door kalktabletten?
NEE. Het klinkt inderdaad logisch, de plak bij aderverkalking bestaat immers uit ongeveer 20% calcium, echter wordt je risico niet hoger!

Sterker nog, uit onderzoek blijft juist dat het risico iets kleiner wordt.
Mensen met weinig kalk in hun botten hebben namelijk een vergroot risico op aderverkalking terwijl mensen met genoeg kalk in hun botten een kleiner risico hebben. Dit betekend dus dat als je wat extra calcium (kalk) tot je neemt (werkt alleen als je anders te weinig kalk krijgt) dan verlaag je de kans op botontkalking en verlaag je kans op aderverkalking.
Echter heb je wel meer kans op bijv. nierstenen.

Verder is aderverkalking vooral een proces met als drijfveer het vet/cholesterol in je bloed en niet zo zeer door calcium.
Teveel kalk zorgt dus niet voor de aderverkalking, maar te veel cholesterol.

Mocht je nog vragen hebben, laat het maar weten!
Groetjes