Nou, ja en nee.
In ons lichaam bestaan er twee verschillende vaatsystemen. In beide systemen kan een hoge bloeddruk ontstaan.

Onder hoge bloeddruk, oftewel (systemische) hypertensie, wordt meestal de bloeddruk in de grote bloedsomloop bestaan. Een verminderde longcapaciteit heeft geen directe invloed op de bloeddruk in dit systeem. Wel is het zo, dat mensen met een verminderde longcapaciteit sneller benauwd raken. Benauwdheid levert natuurlijk spanning op en daarvan gaat de bloeddruk natuurlijk (even) omhoog.
Dit is de bloeddruk zoals de huisarts die kan meten.

Daarnaast is er de kleine bloedsomloop, oftewel het pulmonale vaatbed. Ook hierin kan een hoge bloeddruk ontstaan, een pulmonale hypertensie. Veel longaandoeningen kunnen een drukverhoging juist in dit systeem veroorzaken. Denk dan aan bijvoorbeeld COPD, stoflongen, of als er een stuk long verwijderd is. Bij al deze aandoeningen bestaat er een verminderde longcapaciteit.
Deze bloeddruk is wel te meten, maar alleen in het ziekenhuis.