is het waar dat als je slaapt met je mobiel je ziek kan worden??

ik heb ooit eens gehoord dat je kanker ofzo krijgt als je slaapt met een mobiel,
omdat ik 's avonds muziek luister weet ik niet of ht nou slim is om te doen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1K

Het beste antwoord

Echt ziek wordt je er niet van, maar je slaap kan er wel door beïnvloed worden.

Bij het onderzoek in 2008, uitgevoerd door Karolinska Institute en Uppsala University in Zweden en het Wayne State University in het Amerikaanse Michigan, werden 35 mannen en 36 vrouwen met leeftijden tussen de 18 en 45 jaar getest.

Een gedeelte van de groep werd blootgesteld aan straling die vergelijkbaar is met de elektromagnetische golven die mobiele telefoons uitzenden, terwijl een tweede groep geen enkele straling ontving.

De wetenschappers ontdekten dat personen die waren blootgesteld aan een 884MHz-frequentie er langer over deden om in een diepe slaap te komen. Ook duurde deze fase van de slaap korter, bericht de Britse krant The Independent.

Doordat de slaap bemoeilijkt wordt of korter duurt, kan het ‘zelfhelende’ lichaam minder goed herstellen. Een wetenschapper die aan het onderzoek meewerkte raadt iedereen aan om een uur voor het naar slapen gaan niet meer mobiel te bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

De straling die van mobiele telefoons afkomt is zó miniem dat je er niet 1-2-3 kanker van krijgt. je moet wel een flink aantal (denk: 100+) mobieltjes aan hebben staan bij je, wil je er een schadelijke hoeveelheid straling van krijgen.

En daar komt nog bij: als je alleen maar muziek luistert op je mobiel, zal er nog minder straling vrijkomen dan wanneer je belt. Geen zorgen maken dus :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke mooizo :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1!
prima antwoord.
Het is inmiddels wel bewezen dat dit vooral bangmakerij is.
( en wordt helaas teveel gebruikt door ouders die zo willen dat hun kids gaan slapen ipv op hun mobiel bezig te zijn.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is onderzoek lopende naar de gevolgen van de gsm-straling en de resultaten zijn niet zonder meer geruststellend.
Ik zou toch voorzichtigheid aan de dag leggen. Ook opvallend is de toename van hersentumoren bij kinderen sinds de opmars van de gsm. En ook daar zijn er al linken vastgesteld. Het oorzakelijk verband bewijzen is een proces dat nu in volle gang is.
Het is lang een groot vermoeden geweest dat deze straling schadelijk is voor de mens. Uit recentere onderzoeken is geen aanleiding gevonden om dit vermoeden te kunnen onderbouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja door de stralingen die nachts voorkomen door je mobiel. Je kan het beste je mobiel dan uit zetten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uit eigen ervaring heb ik ondervonden dat ik beter slaap als m'n mobiel niet naast m'n bed ligt beter uitgeslapen en zo...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik dacht meer door straling! als ik hem uit de kamer laat slaap ik gewoon beter, dat kan ook gewoon in m'n hoofd zitten hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan best hoor( zie mijn antwoord)
Het is niet kankerverwekkend maar er schijnen mensen te zijn die vermoeidheidsklachten krijgen van die straling.( maar dan ook van andere apparatuur zoals PC's en TV's etc .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
neen denk ook niet meteen aan kankerverwekkend maar voel me beter als ik hem niet naast bed liggen heb
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan klopt het dus dat er mensen zijn die ( over)gevoelig zijn voor die straling.
Dan kan je hem dus idd beter uitzetten of wegleggen.
Zit dus niet in je hoofd!;-))
Het is absolute niet bewezen dat het niet schadelijk is, net zoals bv hoogspanningskabels, maar inmiddels komt daar b.v. wel erg veel kinderleukemie voor?? En mogen er geen kinderopvang en/of scholen in de buurt van hoogspanningskabels gebouwd worden. Advies zet het gsm deel van je telefoon uit, dan heb je daar in iedergeval geen last van.

Er is altijd wel wat elektromagnetische straling om ons heen en het word telkens meer, zie ook de bron.

In Duitsland word b.v. met nieuwbouw al heel bewust omgegaan met het minimaliseren van straling, door het zo veel mogelijk buiten te houden en in huis zo veel als mogenlijk te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is nog niet bewezen dat dit zo is.
En als het zelf niet vertrouwd gewoon niet doen.
12 jaar geleden
Ik gebruik mijn mobiel als wekker maar omdat ik hem niet te dichtbij mij wil hebben vanwege die straling, heb ik hem op de grond liggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zeggen als je telefoon te vaak bij je oor ligt maar als je oordopjes gebruikt is het niet zo erg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men heeft lange tijd gedacht dat dit zo was.
Vooral midden jaren '80 toen de eerste mobieltjes op de markt kwamen.
Inmiddels hebben ( recente) onderzoeken uitgewezen dat dit niet mogelijk is.
De hoeveelheid straling is te klein om kankerverwekkend te zijn.( anders zou er ook wel voor gewaarschuwd worden!).Er zijn wel mensen die gevoelig zijn voor die straling en hoofdpijn en vermoeidheidsklachten kunnen krijgen.Hoewel dit ook wel eens tegengesproken wordt.
Maar je hoeft je dus geen zorgen te maken.^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dacht ik ook zo