Is het tegenwoordig gebruikelijk dat je met griep en koorts zelf naar de huisarts moet om de longen te laten beluisteren?

voelde me heel gammel en ellendig. had het fijner gevonden als de dokter aan huis was gekomen. de assistente zei: kleed je maar warm aan.

Toegevoegd na 40 seconden:
was ook nog bang andere in de wachtkamer te besmetten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
2.7K

Het beste antwoord

Als er geen klachten zijn van benauwdheid en hoesten, is dat niet erg gebruikelijk nee. Als je weet dat de oorzaak van de koorts een griep is, heeft een bezoek aan de huisarts weinig meerwaarde. Maar wellicht was er ook meer aan de hand.

Huisbezoeken worden steeds minder afgelegd. Vroeger bestond de gedachte dat het gevaarlijk zou zijn om met koorts of griepverschijnselen naar buiten te gaan, maar tegenwoordig is er meer inzicht in het ontstaansmechanisme van dit soort klachten, en weten we dus ook dat zoiets geen kwaad kan.

Ook wordt er steeds meer een beroep gedaan op de eigen verantwoordelijkheid van de patiënt. Dat betekent dat een huisbezoek alleen wordt afgelegd wanneer daar een medische noodzaak voor is. Veel bezwaren zijn vooral praktisch, en dus op te lossen. Als je dus koorts heb, zal de assistente je adviseren om je goed in te pakken. Als je steeds overgeeft, neem je een bakje mee voor onderweg. Als je niet goed kunt lopen, neem je iemand mee die je kan ondersteunen, en als je geen vervoer kunt regelen, bel je een taxi. Dat zijn allemaal heel gangbare adviezen. Ik heb wel een paar situaties meegemaakt waarin ik persoonlijk vond dat er iets te strikt gedacht werd over de noodzaak van een huisbezoek, maar vindt daar een "gammel en ellendig" - hoe vervelend ook! - niet toe behoren. Tenzij je zo gammel was dat je eigenlijk amper rechtop kon zitten, maar uit je formulering lijkt het vooral dat het meer oncomfortabel was dan echt uitputtend. Dat kan ik verkeerd lezen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet vermeld in mijn vraagstelling of bewerking daarvan dat ik ook forse artritis psoriatica heb. na enige dagen bedrust en bijna 40 gradenkoorts de eerste 2 dagen ben ik goed opgeknapt, vooral ín mijn hoofd lijkt het wel 'schoongebrand.
griep met heuse koorts: voor mij dus nooit de griepprik na deze ervaring, ik teken ervoor, het geeft mij in ieder geval erna een sterk verbeterd gevoel. wel heb ik forse toename psoriasis al-over-the-body, wsl door de verminderde weerstand. flink smeren en belichting helpen weer op weg naar draagbare en leefbare jeuk.
alle antwoorden dragen bij tot een goed, compleet antwoord,
jouw antwoord vond ik vrij compleet, bedankt en daarom als beste gekozen.

Andere antwoorden (5)

ja dat is heel normaal.
de huisarts komt alleen in spoedgevallen en als je bv echt niet kan omdat je niet kan lopen.maar niet voor een griep.
bij babys en ouderen weer wel.
beterschap in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook bij baby's en ouderen komen ze echt niet zomaar hoor. Baby gewoon even warm inpakken en de meeste mensen hebben tegenwoordig een auto of vragen een buuf. Zo ook voor oudere mensen. Hele oude mensen zijn een uitzondering.
Bij onze huisarts is dat ook zo. Voor een 'griepje' willen ze geen tijd vrij maken om even te komen. Toen ik blinde darm ontsteking had moest ik zelfs nog komen terwijl ik geen stap kon verzetten. Het is inderdaad verschrikkelijk onhandig! Heel veel beterschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Naar je longen willen laten luisteren is een klantenwens. Een huisarts handelt zeer terecht liever op grond van medische noodzaak en niet aan de hand van wat jij prettig vindt. Als je in staat bent om naar de huisarts te gaan dan moet je geen huisbezoek verwachten. Ten eerste kost dat scheppen meer (collectief) geld dan een gewoon consult en ten tweede heeft de huisarts in de praktijk meer mogelijkheden voor onderzoek. En wat besmetting betreft zorgt die huisarts daar zelf wel voor na de visite bij jou thuis. Ik bedoel dat hygiënemaatregelen wel iets op kunnen vangen maar lang niet alle besmettingsrisico's kunnen wegnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp dat je het vervelend vind om zelf naar de dokter te moeten gaan maar als hij bij iedereen persoonlijk langs moet gaan kan die niet zoveel mensen helpen als in zijn eigen praktijk. Wanneer je echter echt niet meer uit bed kan (zoals ik bij mijn broer gemerkt heb met zijn gesprongen appendix) komen ze wel aan huis.. Maar met een griepje dus niet, veel mensen hebben nu griep dus het duurt gewoon te lang als de dokter iedereen moet bezoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, griep gaat meestal vanzelf over, maar je kan ook occilococinum (ofzoiets) nemen dat helpt erg goed moet ik zeggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna goed, oscillococcinum ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is dat rare spulletje met eenden,
waarvan ze de eenden niet konden vind.
Ref: keuringsdienst van waarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen enkele wetenschappelijk bewijs voor de werking.