Loop je risico op baarmoederhalskanker zonder wisselende seksuele contacten?

Ik heb in mijn leven maar met 1 persoon seks gehad. En hij ook alleen met mij.

Hoe groot is dan de kans dat ik baarmoederhalskanker zou kunnen krijgen? Want dit kan je toch alleen krijgen door een soa?

5 jaar geleden
in: Ziekten
5.1K
Cryofiel
5 jaar geleden
Er zijn meerdere mogelijke oorzaken van baarmoederhalskanker. Zelfs maagden kunnen het krijgen.

Antwoorden (2)

Ja, je hebt een hele kleine kans. Uit onderzoek is gebleken dat je baarmoederhalskanker ook zonder seksueel contact kunt krijgen.
Baarmoederhalskanker is een van de weinige vormen van kanker die in vrijwel alle gevallen veroorzaakt wordt door een virus, te weten HPV (humaan papillomavirus). Er zijn meer dan 100 soorten van het virus. De types HPV 16 en HPV 18 veroorzaken 70% van de gevallen van baarmoederhalskanker.
Onderzoekers analyseerden 51 studies over HPV-overdracht en ze ontdekten dat het virus ook werd aangetroffen in de geslachtsorganen van 51 procent van vrouwelijke maagden.
Je kunt ook HPV oppikken door in contact te komen met een besmet oppervlak van dildo's, onderzoeksplaatsen van de dokter of op openbare plaatsen zoals de sportschool. Maar deze kans is uiterst klein.
SimonV
5 jaar geleden
Cryofiel
5 jaar geleden
Ja klopt. Je kunt het virus zelfs oplopen door iemand de hand te schudden en daarna in de buurt van je vagina te komen.
Ja, dan nog heb je een heel kleine kans.
Die kans wordt wel groter naarmate je: rookt, veel wisselende seksuele contacten hebt, een infectie met chlamydia of herpes hebt opgelopen, geïnfecteerd bent met meerdere HPV-types, een verminderde weerstand hebt, langdurig anticonceptie gebruikt, zwangerschappen meemaakt.
Maar vrijwel ieder persoon loopt tijdens z'n leven een besmetting met het humaan papillomavirus op. Meestal ruimt het lichaam dat virus zelf weer op. Als dit niet gebeurt dan kunnen er afwijkende cellen ontstaan. De meeste afwijkende cellen worden door het lichaam weer opgeruimd. Soms lukt dat echter niet, en dan kan op lange termijn baarmoederhalskanker ontstaan.
Amadea
5 jaar geleden
Cryofiel
5 jaar geleden
Goed antwoord, +.