Ik heb lymfeklieren in hals die ik heen en weer kan bewegen , is dat slecht nieuws?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Ziekten
9.5K
Amadea
4 jaar geleden
Zijn ze gezwollen?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja een beetje maar ze zitten
Niet vast maar ik kan ze bewegen
Pieterke
4 jaar geleden
Ik lees in je vorige vragen dat je onder doktersbehandeling bent. Vraag het even aan de arts als je weer op controle moet komen of ga anders voor de zekerheid even naar de huisarts.

Antwoorden (1)

Dat hoeft helemaal niet. Lymfeklieren in je hals kunnen opzwellen bij een ontsteking van keel, neus, oor, kaak of huid. Ze zorgen er zo voor dat de ontsteking niet verder gaat naar de rest van jouw lichaam. Een vergrote lymfeklier in de hals kan meestal geen kwaad. Deze verdwijnt vanzelf zodra de ontsteking voorbij is.

Pas wanneer de zwelling van de lymfeklieren na enkele weken niet spontaan verdwijnt is verder onderzoek nodig. Het is juist goed dat de klieren verplaatst kunnen worden, want dat toont mede aan dat het om een ontsteking gaat. Zou de zwelling hard en onbeweeglijk zijn, dan was er pas reden tot ongerustheid.
Amadea