Over hoeveel water per dag wordt gesproken wanneer er bij mogelijk diabetes over veel wordt gesproke?

Er wordt vaak gezegd dat iemand die mogelijk diabetes heeft veel drinkt en dus ook veel plast, vanaf welke hoeveelheid water drinken per dag valt dit buiten een normaal drinkpatroon?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Ziekten
1.6K
Ritsuka
2 jaar geleden
Ga bij twijfel naar de huisarts
tinus1969
2 jaar geleden
Eens met Ritsuka, Bloedonderzoek naar diabetes is ook heel simpel.

Antwoorden (2)

Het gaat er vooral om of je meer drinkt dan gebruikelijk. Want voor sommige mensen is het drinken van de aanbevolen 2 liter per dag een opgave, en anderen komen daar moeiteloos aan. Maar als je zwaar werk doet, sport, of als het heel warm is, is het normaal (en goed!) om (veel) meer te drinken. Dus je moet je zorgen gaan maken als je meer dorst krijgt dan normaal. (En je kunt ook diabetes hebben zonder dat je meer dorst hebt...)
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
"is het drinken van de aanbevolen 2 liter per dag een opgave"
Aanbevolen door wie? https://www.nemokennislink.nl/publicaties/je-moet-twee-liter-water-per-dag-drinken/
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Dat wordt vrij algemeen gesteld. Jouw bron zegt ongeveer hetzelfde, maar noemt bijv. niet dat ouderen minder dorstgevoel hebben, en daarom soms te weinig drinken als ze pas drinken als ze dorst krijgen. 2 Liter vochtinname (dus drinken + vocht uit voeding etc) is een richtlijn - sommigen komen daar makkelijker aan dan anderen, en hebben daar dan helemaal geen last van.
Glucose trekt water mee, waardoor je heel veel urine aanmaakt en je veel en vaak moet plassen. Zo verlies je veel vocht en droog je uit, waardoor je de hele tijd dorst hebt. Hierdoor ga je meestal meer drinken.

Uit een onderzoekje kwam naar voren, dat veel mensen vóór de diagnose werd gesteld al lange tijd dit patroon hadden:
- Water drinken op een lege maag
- 30 tot 60 minuten na de maaltijd water drinken
- Meer dan 3/4 liter water drinken
- Vier of meer kopjes thee en koffie drinken.
Opeens meer gaan drinken dan je normaliter doet omdat je steeds dorst hebt, kan een signaal van diabetes zijn. De hoeveelheid kan dus per persoon verschillen.
SimonV