Tips voor omgaan met diabetes type 2.

Iets meer dan een jaar geleden is bij mij diabetes type 2 vastgesteld. Na een jaar is mijn suiker nog niet helemaal goed, maar al flink gedaald. In het begin kon ik goed omgaan met het eten e.d. maar nu krijg ik er steeds meer moeite mee. Ah, dat koekje moet een keer kunnen of, ach, een klein beetje chips kan toch wel. Heeft iemand tips om dit te weerstaan, maar ook dingen die je wel mag hebben en lekker zijn. Dus geen worteltjes of komkommer o.i.d.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
3.3K

Antwoorden (7)

Ik heb er geen pesoonlijke ervaring mee, maar onderstaande website bevat wel een hoop informatie waar je misschien je voordeel mee kunt doen.

Sterkte in ieder geval, ik kan me (vanuit een iets andere situatie) goed voorstellen hoe lastig dit kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weer zo'n onnodige min waarbij niet even uitgelegd wordt wat er mis is met mijn antwoord.
ik heb zelf type 1 diabetes en ik zou zeggen begin met een bloedsuikermeter aan te schaffen. Dan kan je door het meten zien wat je nog wel en niet aan koolhydraten mag innemen. Ook zou ik als ik jou was een gesprek met de diabetesverpleegkundige en de dietiste aanvragen die kunnen je met jou situatie uitstekend helpen.

En als je echt wil blijven snoepen kan je altijd overstappen op het spuiten van Insuline...

Ik spuit nl. gewoon bij als ik me een keer te buiten wil gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar bij type 2 is er niet zozeer een tekort aan insuline, maar wel sprake van insuline-resistentie, waardoor het lichaam niet goed reageert op die (extra) insuline, althans zo begrijp ik het.
Hallo GeJoVini,

Ja ik weet het is moeilijk met diabetes, mijn dochtertje van bijna 4 heeft het ook (Type 1)
Dat koekje en chips kan wel, maar dan toch meer bijspuiten helaas.

Als je echt lekkere trek hebt kun je altijd worst/kaas nemen, daar zitten geen koolhydraten in.
Zelfs bifiworstjes en de meeste knakworsten mag je .
Verder zit in vlees ook niks, mits zonder paneermiddel

Met drinken is er ook een heleboel mogenlijk..
Je kent vast wel de slimpie!
Chrystal clear /Splash (van 7up)/Shine e.d. is ook allemaal goed voor jou.

Ik wens je veel succes met de Diabetes.
Mijn dochter heeft een diabetes diétiste, en ze mag eigenlijk de meeste dingen wel eten (maar dan wel de insuline bijspuiten)

Ik hoop je zo voldoende geinformeerd te hebben

Groeten Leonard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderschat nooit diabetes mellitus 2 of 1.
Het is een sluipend gevaar.

Het Atkins of dr. Frankdieet is koolhydraatvrij.

Koop een glucosemeter, s,avonds na 22:00 uur niets meer eten of drinken, (behoudens een glaasje water voor medicatie in te nemen) en s,morgens als u wakker bent uzelf even een druppel bloed afnemen.

De waarde opschrijven daarna kunt u eten en drinken en na twee en een half uur weer bloed afnemen.
Schrijf dat op in uw agenda.
(2 tabellen tw nuchter en niet nuchter)

Om te controleren of uw meter overeen komt met die van de diabetesverpleegkundige kunt u deze meenemen tijdens uw bezoek.

Dat geldt ook voor een bloeddrukmeter of personenweegschaal.
Indien van toepassing kunt u begeleiding van een dietiste aanvragen.

Een beduidende gewichtsafname kan uw medicijngebruik terugdringen. (diabetes 2)

Met het slikken van medicatie voor diabetes 2 krijgt men meestal ook cholesterolmedicatie voorgeschreven.
Daar zijn ook controlemiddelen voor te koop.

Verdiep u serieus in deze materie als uw leven u lief is.
Leer slechte gewoontes af en laat u niet verleiden tot dat ene koekje, drankje, taartje etc.

Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wordt lid van de diabetes vereniging. Je kan er met al je vragen terecht. Je diabetesverpleegkundige, je internist of je huisarts hebben het adres voor je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beste manier om je diabetes in stand te houden of te verslechteren is je volstoppen met snelle koolhydraten, zoals zoetigheid, chips, rijstwafels, wittebrood en alle andere doodgeraffineerd fabrieksvoedsel.

Kunstmatige zoetstoffen houden je trek in zoet voedsel in stand. Wen jezelf aan een minder zoet, zodat een gewoon appeltje al heel zoet smaakt. Echt, volwaardig voedsel met minder koolhydraten is de enige manier om je insulineresistentie te verlagen en dus je diabetes te verbeteren. Ook blijf je er makkelijker mee op gewicht en val je er makkelijker mee af.

Trap niet in het wijdverbreide sprookje dat je (veel) koolhydraten nodig hebt. Daar is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor. Je hersenen hebben weliswaar glucose nodig maar het lichaam kan die zelf maken uit eiwitten en vetten. Helemaal zonder koolhydraten hoeft niet maar je kunt het aantal eetmomenten op een dag met koolhydraten drastisch beperken en zoveel mogelijk kiezen voor volwaardige voeding.

In zo goed als alles wat de fabriek maakt zit heel veel suiker of anders wel kunstmatige smaakstoffen. Wat je wel kunt eten? In principe alles wat je zelf klaarmaakt, dus dat is best heel veel, zolang je er geen suiker, wit meel e.d. in doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb reeds jaren diabetes, type 1. Maar reeds één jaar nadat dat vastgesteld was, gaf ik voorlichting over diabetes type 1 en 2.

Diabetes type 2 wordt dikwijls onderschat..zelfs door artsen..als ze zeggen: Je moet gewoon je pilletjes slikken en een beetje oppassen met suiker.

Echter diabetes type 2 kun je het best omschrijven als een..sluipmoordenaar.

In feite kun en màg je wèl alles eten..maar altijd met mate. Dus een weinig friet..niet te vaak en niet teveel kan gerust wel. Een weinig chips, dus ook.

Niet proberen al het lekkers te weerstaan..dat is helemaal niet nodig, hoor.

Veel bewegen kan ik je eveneens aanraden omdat je aldus je lichaam aanzet tot een meer economisch gebruik van de beschikbare insuline.

Bovendien gebruik je het teveel aan suikers als je een tijdje na het eten van suikers..maar ook na het nuttigen van vetten.

Mijn antwoord luidt dus: Weinig teveel extra koolhydraten nemen en daarna b.v. een uurtje stevig wandelen.

Deze regels gelden trouwens ook voor diabetes type 1.

Als je nog eens met een vraag zit..mail je mij maar..ik sta altijd voor je klaar.

Groet,

Ton