Ik ben vrijdag gebeten door een kalfje, is dit gevaarlijk ivm tetanus?

Het was een lief beestje. Hij was op mn hand aan het sabbelen en toen schrok hij en ik waardoor hij beet en ik mijn hand terug trok. Het bloedde en mijn vel zat los ( heb ik eraf gehaald) Mijn moeder heeft het ontsmet en een pleister gegeven. Maar omdat ik 16 ben ( en veel met paarden werk, ben vorig jaar gebeten door een paard, huisarts gaf antibiotica omdat ik 15 was en tetanus 15 jaar werkt) maar nu ik 16 ben is deze bijt gevaarlijk geweest? Het ziet er gewoon netjes uit. Moet ik nu mijn tetanus prik halen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of Tetanus zo heel goed kan tellen in jaren, 15 of 16 ligt natuurlijk zeer dicht bij elkaar. Ik zou voor de zekerheid naar de huisarts gaan en het verhaal vertellen, dan beslist hij wel of er wel of geen prik komt. Better safe than sorry!

Het beste antwoord

Voor verreweg de meeste Nederlanders geldt dat zij op hun negende de laatste tetanusvaccinatie hebben gekregen. Huisartsen en eerstehulpartsen zullen er daarom van uit gaan dat iedere verwonde persoon jonger dan 24 jaar nog beschermd is door de laatste tetanusvaccinatie en iedere persoon ouder dan 24 jaar niet meer beschermd is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke dus ik loop geen gevaar als ik niet naar de ha zou gaan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet helemaal mee eens. Er kunnen nog andere bacteriën aanwezig zijn. Meeste beten door dieren zijn vrij infectieus. Of dat nu van paard, kat, konijn, etc. is. Ik zou het toch maar met de huisarts overleggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vraag ging over het Tetanusgevaar. Daarvoor ben je, als je volledig bent gevaccineerd als kind (vraag dit na bij je ouders), veilig tot je 24ste. Maar natuurlijk kan er als je pech hebt een 'gewone' infectie ontstaan. Ik zou zeggen: bel eerst met de huisarts en leg het verhaal voor. Die kan je een deskundig advies geven.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke bedankt allemaal. Overlegt tetanus was inderdaad veilig en we dachten we kijken even aan hoe het gaat maar alles is prima genezen :)