Ik ken in eerste instantie PLS ; primaire laterale sclerose. Dat geeft wel dezelfde symptomen, maar verloopt veel geleidelijker en kan zelfs een beetje op en af gaan. Het is niet zo progressief als ALS, al is het ongeneselijk, en je kunt er in principe 100 mee worden.

Een vriendin van mij heeft dit , en die liep nog toen ik haar 16 jaar geleden leerde kennen, maar zit inmiddels in een rolstoel. De laatste tijd echter komt er toch weer wat meer beweging in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

S.M.A. is een ziekte die daar op lijkt. Het staat voor Spinale Musculare Atrofie.
Bij deze ziekte worden de voorhoorncellen niet meer aangemaakt waardoor de spieren steeds slapper worden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een vervelende ziekte helaas heeft mijn zoon dit ook gehad. Hij is maar 15 weken geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ziekte van duchenne. Houden de spieren er ook langzaam mee op met uiteindelijk verstikking.
Er zijn veel spierziektes die op elkaar lihken en die hetzelfde eindresultaat hebben. Helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De snel progressieve variant van PMSA (progressieve spinale musculaire atrofie) lijkt erg op ALS, en heeft eenzelfde verloop.

PLS, primaire laterale sclerose heeft een veel langzamer verloop, en daarbij zie je met name spasticiteit, en in veel mindere mate uitval en spierzwakte, zoals bij ALS. PLS kan na verloop van vele jaren zelfs overgaan in ALS, dan gaat het verloop sneller.