Kan je de bacteriën van je ziekte echt uitzweten?

Bij ets zoals een griepje of een verkoudheidsvirus.

Toegevoegd na 57 seconden:
*iets

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Ziekten
6.5K
erotisi
8 jaar geleden
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/23403-koorts-wat-is-dat.html

Antwoorden (1)

Bacteriën en virussen kun je niet letterlijk uitzweten.

Wanneer je een bacteriele of virale infectie hebt dan kun je koorts krijgen.
het zijn de signaalstoffen van ons eigen afweersysteem. Die zetten de hypothalamus, het regelcentrum van het brein, aan het werk om de lichaamstemperatuur op te voeren. Dit helpt bij het bestrijden van de ziekte. Want de enzymen die het virus of de bacterie gebruikt om zich te vermenigvuldigen, hebben een hekel aan hoge temperaturen.

Omdat je bij koorts vaak gaat zweten, wordt er gezegd dat je de ziekte " uitzweet" .

Toegevoegd na 18 uur:
Na reactie.
Er wordt nu in medische kringen getwijfeld of de bacterien en virussen door de koorts aangetast worden.

Wat koort doet :
Versnelt de stofwisseling (metabolisme)
Voert het hartritme c.q. de hartslagfrequentie op.
Bevordert de bloedsomloop.
Door bovengenoemde factoren kan het immuunsysteem sneller en efficiënter zijn werk doen.
Hierdoor:Treedt sneller herstel op van aangetaste cellen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat die hogere temperatuur de bacteriën/virussen helpt bestrijden is waarschijnlijk een achterhaalde theorie.
Jammer, want ik geloofde er zelf ook heilig in en nam tot voor kort bijvoorbeeld geen aspirientje om me wat lekkerder te voelen. Moet je dus wél doen!