Hoe kan herpes simplex type 1 zich ineens openbaren, waardoor wordt dit geactiveerd?

Toegevoegd na 26 minuten:
ik krijg dit virus altijd boven op mijn rug en niet op mijn lippen.

Toegevoegd na 2 uur:
kan het ook type 2 zijn wat ik op mijn rug heb? of openbaart die altijd op de genitaliën?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
4.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, type 1 en 2 kunnen beide genitale herpes veroorzaken, maar ook elk gebied in de huid infecteren. Infectie op de mond komt het vaakst voor, op de rug een stuk minder.

Het beste antwoord

Herpes is en virus en type 1 veroorzaakt meestal koortslip. Het virus infecteert in de zenuwuiteinden in de huid (lip) en kan daar inactief overleven in de zenuwknoop. Soms steekt het weer de kop op, meestal als je weerstand wat lager wordt. Je kunt na besmetting alleen de symptomen van de koortslip bestrijden, maar van het virus kom je niet af.

Toegevoegd na 11 minuten:
Bij de eerste besmetting krijg je wat virusdeeltje op de lip, bijvoorbeeld door het zoenen van een besmet persoon, of doordat de besmetting op je vingers zit. Als het virus kan doordringen in de lip kan het de zenuwuiteinden infecteren.

De koortslip kan ontstaan als er nieuwe wondjes komen op de lip of er verminderde weerstand is. In de zomer bij veel zon, of in de winter bij kou gaan de lippen sneller kapot en zijn ook gevoeliger voor koortslippen (als je al besmet bent). De inactieve virusdeeltjes worden dan actief en gaan uit de zenuwknopen weer richting de zenuwuiteinden in de lip en delen zich daar. Bij het openbarsten van de blaasjes komen er dan nieuwe virussen vrij. Voor het openbarsten ben je overigens ook al besmettelijk.

Als je er vaak last van hebt kan je de symptomen bestrijden met bijvoorbeeld zovirax als je er vroeg bij bent (meestal voel je dat aan) en meteen smeert. Het verlicht en zorgt dat je er minder lang last van hebt.

Toegevoegd na 51 minuten:
Je hebt net toegevoegd dat je de blaasjes op je rug hebt. De blaasjes en virus is hetzelfde. Ook hier zijn zenuwuiteinden geinfecteerd. Ik zeg in mijn antwoord ook niet dat het altijd in de lip zit. Vaak in de lip, soms ook op andere plekken. Je kunt via vingers ook andere plekken besmetten. Herpes type 2 komt vooral op en in de geslachtsdelen voor.

Toegevoegd na 2 uur:
Je moet natuurlijk niet steeds de vraagstelling wijzigen gerardbram ;o)

Welk type virus je hebt kan ik zo niet vaststellen. Dat zou dan onderzocht moeten worden. Herpes type 1 kan ook genitale herpes veroorzaken, bijvoorbeeld bij orale seks als je een koortslip hebt. Beide virustypen kunnen in principe elk huidgebied aantasten. beide typen virussen werken hetzelfde. Type 1 komt alleen veel vaker voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gerardbram zegt dat hij dit virus op zijn rug krijgt, niet op zijn lippen:))
amc
13 jaar geleden
Hij voegde dit pas toe nadat hij de antwoorden zag.;))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, lang na mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mariejose: is dit de enige reden van de min? Er wordt gevraagd hoe het virus geactiveerd kan worden zo plotseling. Dat werkt in de lip hetzelfde als op de rug. Het virus blijft inactief in de virusknopen en wordt soms getriggerd om zich te gaan delen. Als het immuunsysteem dan niet kan ingrijpen (is ook moeilijk in de zenuwcellen) dan kunnen de koortsblaasjes ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank jullie voor de reactie.
Dat ik na 30 min erbij heb geschreven dat ik het op mijn rug krijg, heb ik gedaan zodat anderen weten, dat het niet alleen op de lippen hoeft te ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan het ook type 2 zijn?

Andere antwoorden (1)

Zodra je ermee besmet raakt door iemand openbaart het zich ook bij jou. Het sluimert in je en wanneer je weerstand iets minder is kan je het ineens krijgen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ook door de zon en koorts kun je dit krijgen. Je krijgt het meestal door speeksel (kussen) van een geïnfecteerde drager.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gerardbram zegt dat hij dit virus op zijn rug krijgt, niet op zijn lippen:))
amc
13 jaar geleden
Na je toevoeging gerardbram; Type 1 is een virus dat meestal op de slijmvliesen van het gelaat inwerkt, type 2 werkt op de genitalieën. Het is een virus waaarmee veel mensen ongemerkt besmet raken, vaak al als baby of kleuterleeftijd. het blijft dan sluimeren en door één van mijn aangegeven oorzaken kan het ineens geactiveerd worden. Dit kan uiteraard op elk huidgebied gebeuren.
Beide types kunnen in principe elk gebied van de huid en aangrenzende slijmvliezen aantasten. Zo kan ook infectie van type 1 onder de gordel plaatsvinden. Omdat het meestal op de lip verschijnt wordt het koortslip genoemd, maar het hoeft dus niet persee op de lip te verschijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank jullie voor de reactie. Ik schreef na 30 min dat ik het altijd op mijn rug krijg, zodat iedereen dan kan lezen dat je het niet alleen op je lippen hoeft te krijgen.... Maar hoe weet je nou dat de ene type 1 of 2 is. Misschien heb ik wel type 2 op mijn rug?
amc
13 jaar geleden
Er is geen verschil in de ziekteverschijnselen tussen infecties met HSV 1 en HSV 2. Wel is het zo dat HSV 1 minder vaak recidiveert in het genitale gebied dan type 2.
Bij type 1 komt het bijv. maar 1 keer per jaar terug, terwijl dit bij type 2 wel 5 keer terug kan komen in een jaar.
Als het dus vaak terug komt kan het ook 2 zijn. Je zou het eens bij de dokter op kweek kunnen laten zetten om het precies te weten te komen.