kunnen eenden een oorzaak zijn van longontsteking?

mijn vader heeft een nieuwe baan en hangt eenden op alleen hij heeft longontsteking ik vraag me af of dit een oorzaak kan zijn

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K
Amadea
9 jaar geleden
Ophangen? Of bedoel je opvangen?
Reddie
9 jaar geleden
Zolang je vader niet zelf met deze diagnose komt, en gewoon elke dag naar zijn werk gaat is he al helemaal geen longontsteking. Daar ben je namelijk heel ziek van.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet van iedere longontsteking word je direct heel ziek, vooral in het begin is er toch vaak nog vrij weinig aan de hand op wat griepachtige symptomen na. Verder kunnen pluimvee/eenden inderdaad bepaalde bacteriën overdragen die een longontsteking kunnen veroorzaken. Maar dat ligt er geheel aan welke bacterie je vader heeft opgevangen als deze afkomstig kan zijn van eenden.

Antwoorden (2)

Ja, dat kan. Papegaaienziekte is een zoonose, oftewel een ziekte die overdraagbaar is van dier op mens. Ook eenden kunnen deze ziekte bij zich dragen, en longontsteking is een bekend verschijnsel in het geval van besmetting.
9 jaar geleden
Als uw vader sinds kort werkt met eenden is de papegaaienziekte inderdaad een mogelijke oorzaak. Een longontsteking kan op verschillende manieren ontstaan, bijvoorbeeld door een virus, maar ook door een bacterie. Bij de papegaaienziekte gaat het om de bacterie "Chlamydia psittaci". Besmetting met deze bacterie komt door de uitwerpselen van de eenden. De papegaaienziekte is overdraagbaar van dier naar mens. Net als bij andere bacteriële longontstekingen is ook de papegaaienziekte niet van mens op mens overdraagbaar. U hoeft dus niet bang te zijn zelf ook besmet te worden door uw vader.