wat maakt dat je drang tot ontlasting krijgt?

Is het wanneer je darmen vol zijn of wanneer het eten klaar is verwerkt te worden tot ontlasting...ik vraag me dit af omdat ik soms dagen oversla, terwijl een ander 2x per dag gaat...en ik eet echt niet weinig..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je het dagen overslaat, eet je te weinig vezels. Veel droge harde keutels?
rose
13 jaar geleden
Een betoog van G.W. maakt dat ik drang tot ontlasting krijg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja klopt, ik denk dat het een vezel kwestie is, altijd droge kleine keutels waar ik heel hard voor moet werken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En veel water drinken.

Het beste antwoord

Een gevulde endeldarm geeft druk op de kringspier van de anus. Droge poep heeft veel minder volume omdat er water aan onttrokken is, waardoor het veel langer duurt voordat de endeldarm vol zit.

Meer vezels, in de vorm van volkoren producten, fruit met schil, roggebrood, etc. is de halve oplossing om meer volume te bereiken maar meer vochtgebruik, met name water, is een absolute voorwaarde om jouw probleem te verhelpen. Streef naar eenmaal per dag ontlasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je wel !

Andere antwoorden (3)

Wanneer je sluitspier zich wil ontspannen, krijg je die drang. Jij zal een sterkere sluitspier hebben dan anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de darmen vol zijn krijg je aandrang doordat de darm door middel van peristaltische bewegingen de boel naar de uitgang duwt.

Dunne darm: functie's en werking

In de dunne darm worden voedingsstoffen vanuit het voedsel opgenomen. En om de voedselbrei nog verder te kunnen brengen, zal de darm nog kneden. Ook tracht de maag om de sterke maagsappen te neutraliseren aan de hand van zijn eigen geproduceerde enzymen.

Dikke darm de functie en werking

De dikke darm onttrekt de afvalstoffen van vocht en zal ook voor opname van voedingsstoffen zorgen door zijn halfdoorlaatbare (semi-permiabele wand). De dikke darm is ook de verantwoordelijke voor de bruine kleur van stoelgang. Tot slot zorgend e bacteriën vanuit de dikke darm, voor de laatste afbraak van voedselresten. De volgende stap bestaat uit het verder transporteren van de afvalstoffen naar de anus om uitgescheiden te worden.

Taak van de endeldarm

De endeldarm is er om de verteerde voedselbrei vast te houden totdat die kan uitgescheiden worden.

Toegevoegd na 58 minuten:
Dat wordt meer vezels eten, denk aan volkorenbrood maar ook aan fruit.
Veel drinken maakt de ontlasting ook soepeler en laat alle witbrood maar links liggen.
Een handjevol noten elke dag is lekker en ook heel gezond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt drang wanneer de ontlasting in de endeldarm, tegen de kringspier aanduwd.
De ene heeft sneller die drang dan de ander.
Veel vezels eten is goed, voor een goede stoelgang. Misschien eet je ze te weinig.