Krijg je van bloem/meelstof een verstopte neus?

Ik doe sinds kort de opleiding tot banketbakker en in de praktijk moet je vaak bloem gebruiken om bijvoorbeeld je bank te stuiven waarbij er veel bloemdeeltjes in de lucht komen. Vandaag had ik een vak waarbij de docent zei dat bloemstof er weleens voor kan zorgen dat luchtwegen verstopt kwamen. Ik heb al een paar weken last van een verstopte neus. Nu vroeg ik me af of dat door bloemdeeltjes zou komen! En als iemand weet of dat zo is, weet diegene dan ook hoe ik er vanaf kan komen of het kan voorkomen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

Je kunt zeker neusklachten krijgen van werken met meel, bijv. door opgezwollen neusslijmvliezen die een verstopping kunnen veroorzaken. Maar de vraag is of het echt daar van komt, of dat het tijdelijk zo is door misschien iets anders maar het zou kunnen:

Het belangrijkste bestanddeel van brood, meel, is geen onschuldig product. Langdurige of tijdelijke piekblootstelling aan allergenen in meel, meel- en graanstof en enzymen, kunnen een allergische reactie van de luchtwegen veroorzaken: benauwdheid, hoesten, neusklachten, moeilijkheden met ademhalen en slijm ophoesten. Na verloop van tijd kunnen daar nog andere klachten bijkomen die op zich niet direct met de meelstof te maken hebben, zoals hyperreactiviteit tegen stof of rook. Blootstelling aan broodverbetermiddelen, denk daarbij zeker aan alfa-amylase) kan het ziektebeeld nog verergeren.

Beperken van de gevolgen
Er zijn gelukkig voldoende manieren om bakkersastma (gedeeltelijk) te voorkomen of te beperken. Centrale rol speelt hierin het bestrijden, beperken en wegwerken van de meelstof. Bakkers kunnen als eerste zichzelf beter beschermen. Als ze nog met de hand meelzakken uitschudden, zijn er bijvoorbeeld manieren om het opwaaien van de meelstof zoveel mogelijk in te dammen. De echte winst valt echter in de werkomgeving te behalen, door bijvoorbeeld een goed afzuiging en stofbestrijding, en met een stofbeheersingsplan. Zo wordt de arbeidshygiëne sterk verbeterd, maar wonderen mogen er niet van worden verwacht.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/111283-beroepsziekten-van-bakkers.html