is kijken naar een beeldscherm met lage helderheid slecht voor je ogen?

de helderheid van mijn laptop staat vaak heel laag, is dit schadelijk voor je ogen?

4 jaar geleden
in: Optiek
6K

Antwoorden (1)

De invloed van een beeldscherm op je ogen is een combinatie van helderheid en contrast.
Een erg helder beeld geeft veel tegenlicht, zoals je in een lamp kijkt. Fel licht in je ogen is zonder meer slecht en je ogen gaan op gegeven moment ook pijn doen. Met een lage helderheid en een goed contrast kan je het scherm goed zien en hoef je de ogen minder in te spannen. Ook het blauwe licht (de belangrijkste oorzaak van vermoeide computer-ogen) van een minder helder scherm is veel minder irritant (je ziet het niet, maar uiteindelijk voel je het wel).
Je moet er met de helderheidsinstellingen wel opletten, dat spiegelingen niet de overhand krijgen. Is natuurlijk ook een kwestie van plaatsen van de laptop.
Toegevoegd op 31 december 2019 20:09: bron, tekst