is lang naar een tv scherm kijken echt slecht voor je ogen, of is dit gewoon een fabeltje?

als kind hoor je het natuurlijk vaak; 'niet te lang naar de het tv/computer scherm kijken, want daar krijg je vierkante ogen van'. nou weet ik ook wel dat dat niet waar is, maar is het kijken naar een scherm dan helemaal onschuldig of niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Optiek
10.8K
Ritsuka
11 jaar geleden
Niet alleen voor je ogen, het lange zitten is ooj niet goed voor je conditie en gezondheid. Kans op trombose, overgewicht, votamine D tekort etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En typefouten ;-)))
Ritsuka
11 jaar geleden
Haha, dat krijg je van zo'n iPod schermpje met klein toetsenbord.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik denk dat het gaat om je afstand . Als je 30 centimeter van de computerscherm gaat is dat net zo goed als een afstandje van de televisie . Als je minder dan 30 centimeter afstand neemt raad ik je aan dat een televisie beter is . Het is beter als je een laptop neemt . Dan kan je kiezen hoe fel het licht gaat staan .

Antwoorden (8)

Ik heb zelfs een keer gehoord dat het goed voor je ogen is, door de onverwachte bewegingen worden je ogen getraind
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Getraind op wat precies?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bewegingen? als je naar een scherm staart?
Voor je ogen is het beter om steeds verschillende afstanden te kijken. Lang naar een computerscherm, op steeds dezelfde afstand kijken, maakt dat je ogen vermoeid raken.
Daarom wordt bij mensen die veel beeldschermwerk doen ook altijd aangeraden om ieder kwartier even weg te kijken. Het is dan nog het beste als je naar buiten (en dus echt ver weg) kunt kijken.
Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor tv-schermen.
Het gaat dus niet zo zeer om het scherm op zich, maar de continue afstand die je kijkt. Lezen is ook zo iets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Opvallend veel jeugdige brildragers 'leven' in een klein wereldje. Achter een scherm, in een boek, bij een spoorbaantje. Ik denk zelf (beschouw mij als ervaringsdeskundige) dat Dounja gelijk heeft: als je ogen langdurig en vaak op een vaste afstand focussen ontleren ze het veraf zien. Het 'ver weg kijken' is een prima oefening tegen vermoeide ogen: werk in stapjes: naar de muur, naar buiten (dichtbij), naar de horizon, en weer in stapjes terug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dit geleerd in een cursus over Ergonomie. Als ik op mijn werk de keuze heb zoek ik ook een plekje dat op zijn minst in de buurt van een raam is. Vroeger zat ik zelfs met mijn gezicht naar het raam toe, nu moet ik er mijn hoofd voor draaien om weg te kijken, maar het helpt wel.
Thuis kijk ik ook regelmatig weg. Bij tv kijken geven reclames een goede mogelijkheid om even weg te kunnen kijken (en rond te lopen, ook niet verkeerd).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien is het dan een oplossing om in 3D te kijken dounja (verschillende afstanden) ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Serieus: ik ken weinig werkgevers die blij worden van personeel wat een kwart van de werktijd niet naar de pc kijkt als dat nodig is ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn werkgever is nog steeds erg tevreden met mij. Anderen om mij heen klagen over hoofdpijn en tranende ogen. Ik heb daar geen last van... :-)
Op zich is tv-kijken niet slecht voor je ogen. Soms krijg je droge ogen omdat je minder knippert, maar dat is gebruikelijk als je je ogen langere tijd in uiterste concentratie op iets richt. Droge ogen zijn gelukkig maar tijdelijk, en als je de tv uitzet is het leed zo weer geleden. Ook een paar oogdruppels doen wonderen.
Wel zijn er onderzoeken die uitwijzen dat vele uren werken achter een computer ernstiger gezichtsproblemen kunnen geven, zoals droge, prikkende en vermoeide ogen, maar een wazig zicht en dubbel zien worden ook wel als klacht genoemd.
De onderzoekers weten niet waar deze problemen precies door komen. Toch blijkt nergens uit dat volwassenen blijvende schade aan hun ogen oplopen van te veel computerwerk. Er is ook geen bewijs gevonden dat het scherm je bijziend maakt.
11 jaar geleden
TV-kijken of PC-activiteit is een bezigheid die hoge eisen stelt aan de ogen. Daarom voelt men vaak bij geringe refractieafwijkingen de behoefte aan een correctie (de zogenaamde televisiebril). Door televisiekijken worden echter geen ogen bedorven.
De laatste jaren is eveneens ongerustheid ontstaan in verband met het werken met beeldschermen. Allerhande oogafwijkingen zou men hier van kunnen krijgen. Deze opvatting mist elke grond.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.oogartsenpraktijk-schilde.be/gidsen/gidsmis_d.html

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.oogartsenpraktijk-schilde.be/gidsen/gidsmis_d.html

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.oogartsenpraktijk-schilde.be/gidsen/gidsmis_d.html

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.oogartsenpraktijk-schilde.be/gidsen/gidsmis_d.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet per definitie slecht voor de ogen naar een scherm te kijken, mits je aan een aantal voorwaarden voldoet.
In het begin werden beeldschermen gezien als de oorzaak van vele gezondheidsklachten zoals hoofdpijn, duizeligheid, vermoeidheid, staar, huiduitslag enz.
Er zijn toen talriijke wetenschappelijke onderzoeken gedaan om vast te stellen of elektromagnetische velden (EMF) gevolgen hebben voor de gezondheid.
Uit deze onderzoeken kwam naar voren dat niet de EMF's, maar de werkomgeving bepalend kan zijn voor scherm gerelateerde klachten.
Onderzoekers hebben toen ontdekt dat het binnenklimaat een grote invloed op klachten heeft zoals; kwaliteit van de binnenlucht, kamertemperatuur, afstand tot het beeldscherm en verkeerde verlichting(vermoeide ogen), luchtvochtigheid en niet goed ingerichte werkplekken.

Men heeft nu ARBO technische maatregelen getroffen bij die mensen die dagelijks achter het beeldscherm zitten, betreffende de juiste lichaamshouding, de juiste afstand tussen oog en beeldscherm, goede bijverlichting en vooral voor de ogen;
wissel beeldschermwerk af met ander werk,
regelmatig even pauzeren en liefst even aan de frisse lucht gaan, (meerder pauzes zijn beter dan een lange-)
Een licht scherm met donkere letters werkt beter bij je ogen dan omgekeerd.
Plaats het scherm recht voor je zodat je rug niet gedraaid is en zet het scherm zo dat als je rechtop zit, de bovenrand van het scherm op kijkhoogte is als je rechtuit kijkt. Probeer ook lichtcontrast te vermijden waardoor het scherm kan spiegelen. Je ogen worden dan eerder vermoeid.
Een laptop is slechter voor je ogen dan een desktop
(scherm is kleiner, lettertekens minder scherp) beeldschrm staat vaak te laag en is niet los te koppelen enz. en daarom wordt aangeraden om niet meer dan 2 uur per dag met de laptop te werken.
Achter de desktop (vooral met een LED scherm) mag je rustig 5-6 uur per dag werken.

Er is geen verband tussen het werken met scherm en het krijgen van staar of andere oogziekten.
Onder extreme omstandigheden kunnen schitteringen en spiegelingen van schermen wél een oorzaak zijn van overbelaste ogen en hoofdpijn.
11 jaar geleden
De reden dat tv kijken niet goed voor je ogen is, omdat je in werkelijkheid staart naar een voorwerp. Probeer maar eens heel lang naar de muur te kijken.

Een andere reden is natuurlijk omdat je ogen geen werk hoeven te verrichten: er wordt voor je ingezoomd, gefocust, je hoeft niet je ogen aan te wennen aan donker, of fel licht, enz, enz...

Komt wel bij dat vroeger de tv's en computers een ander soort licht gaven wat écht niet goed was en waarschijnlijk nóg steeds is voor je ogen. Nu zijn de meeste tv schermen meestal oog-vriendelijk.

Ook al bestaan er speciaal brilletjes voor mensen die lang naar een computer scherm staren, het is en blijft natuurlijk niet goed voor je...

In principe worden je hersenen in de maling gehouden, maar je ogen hoeven dus niks te doen. Maar of dát nou slecht is?

Het enige wat wel slecht is als je tv kijkt, is te lang stil zitten, en tijdens het tv kijken eten en drinken, omdat je dan niet in beweging bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is nooit bewezen dat dat soort omgevingsfactoren een noemenswaardige invloed zou hebben op de sterkte van je ogen, terwijl er wel degelijk naar een verband gezocht is. Veel lezen of televisie kijken kan geen afwijking of ziekte van de ogen veroorzaken. Als die dingen al een rol spelen, is het maar een klein bijrolletje.' Wel is het zo dat teveel lezen of naar een scherm kijken je ogen kan vermoeien. 'Het zou kunnen dat de sterkte van je ogen daardoor een klein beetje achteruitgaat. Maar opnieuw, wetenschappelijke bewijzen zijn er niet

Het staat vast dat slecht zien in de eerste plaats erfelijk bepaald is.
Het is namelijk zo dat meerdere genen aan de basis liggen van het gezichtsvermogen. Het is dus perfect mogelijk dat je vader en je moeder beiden scherp zien, maar dat de genen die je van elk hebt overgeërfd een " ongelukkige combinatie " hebben opgeleverd.
Ben je inderdaad genetisch voorbestemd om slecht te zien, dan kan je daar bitter weinig aan veranderen. Je bril veel of weinig opzetten, te zwakke of te sterke brilglazen dragen… Het zal je ogen niet beter of slechter maken. 'Een bril is een hulpmiddel, meer niet.

De conclusie is dus dat er geen duidelijk bewijs is dat computeren of tv kijken de ogen beschadigd. Er kunnen wel kleine irritaties ontstaan, daarom de volgende tips:

- Het belangrijkste advies is: zorg voor afwisseling. Te lang achter een beeldscherm zitten is gewoon niet gezond.
- De afstand tussen de ogen en het beeldscherm moet tenminste 50 cm zijn.
- Zorg voor een goede verlichting, maar vermijd tegenlicht van ramen. En voorkom dat licht van ramen of lampen reflecteert in de monitor.
- Voorkom een slechte kwaliteit-beeldscherm. Een trillend beeld en flikkeringen op het scherm zijn heel vermoeiend voor de ogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat een laptop beter is . Dan kan je kiezen hoe fel het licht staat . Als je een computer neemt . Dan moet je 30 centimeter afstand doen . Dan is het net zo goed als je een afstandje neemt van de televisie .