Hoe komt die wond in je mond??

Soms heb je dat wel, soort van wondje in je mond hoe komt dat? En hoe gaat dat weer weg

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

aften, daar is weinig aan te doen, ze komen meestal als je weerstand minder is bv net naar griep, maar het goeie is, ze gaan ook vanzelf weer weg ;-p

Toegevoegd na 1 minuut:
Ongeveer 1 op de 5 mensen in Nederland heeft last van aften, hiervan is het merendeel vrouwelijk. Aften zijn kleine zweertjes op de tong, binnenkant van de wangen, gehemelte of op het tandvlees. De zweertjes hebben een ontstoken opgezwollen rand met een geel en wit-achtig oppervlak.
Aften kunnen behoorlijk pijnlijk zijn, ook al zijn de zweertjes (bijna) nooit groter dan een halve centimeter. Het aantal aften binnen de mond kan wel aanzienlijk oplopen.

Een klein percentage heeft last van grote aften, deze zijn groter dan een centimeter en ook het genezingsproces duurt twee keer zo langs als bij normale/kleine aften. Vaak laten deze aften littekens achter.

Oorzaak aften
Over de oorzaak van aften is nog weinig bekend. Er werd altijd gedacht dat aften de oorzaak zijn van een tekort aan vitamine B12, maar uit onderzoek is gebleken dat dit een fabeltje is.
Waarschijnlijk zijn verschillende factoren de oorzaak van aften bij mensen die daar gevoelig voor zijn. Dit kan bijvoorbeeld beschadiging in de mond zijn, virussen en bacteriën, overgevoeligheid voor bepaald voedsel, verminderde weerstand, maar ook stress kan een oorzaak zijn.

Behandeling aften
Meestal verdwijnen aften vanzelf binnen 2 weken weer. De zweertjes genezen dus vanzelf, maar kunnen wel terugkomen. Voor verlichting van de pijn zijn veel verschillende middeltjes verkrijgbaar. Maar ook voor de behandeling – het geneesproces te versnellen – zijn veel zalfjes en middelen op de markt.
Doordat de oorzaak van aften nog steeds onzeker is, geeft ook de werking van de waslijst van verschillende middeltjes uiteenlopende resultaten. Het is dus per individu verschillend wat de reactie is op de verschillende mogelijkheden van behandeling.
bron gezondsheidhanboek.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er zelf ook vaak last van gehad. Het zet bij mij op wanneer ik heel veel fruit heb gegeten of als ik mijn mond beschadig met mijn tandenborstel (denk aan de huid rondom je tandvlees) zeer pijnlijk. Ik spoel me mond vaak met antibacteriële mondwater maar verder kan ik er idd niks aan doen.

Andere antwoorden (4)

Aantippen met Pyralvex. Te koop bij de drogist. Dat ontsmet en verdoofd. Helpt goed maar het prikt wel even.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat zijn aften heb ik soms ook. Lastig héél lastig. Komt vooral voor bij een gebrek aan (een) bepaalde vitamine(s) en/of minera(a)l(en).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heeft een verminderde mondhygiëne hier ook negatieve invloed op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb jaaaaren aften gehad. Tot een cm groot. Er is WEL iets aan te doen, en dat zeg ik omdat ik alles heb uitgeprobeerd. Dat pyriflex ofzo, werkt niet. Eigenlijk werkt niks. Behalve altijd met parodontax gaan poetsen. GEEN mintsmaak nemen. De rode versie nemen. De smaak is even wennen maar daarna is het echt heerlijk. Als ik een aften voel opkomen dan poets ik direct met parodontax en de volgende morgen is het over. Het wordt niet eens een begin van een aften.