Wat is de beste strategie voor een succesvol en gelukkig leven ? Hoe laat je de invloeden van buitenaf je leven beïnvloeden ?

Een beetje moeilijk te omschrijven deze vraag.

In mijn leven laat ik de meeste invloeden op mij afkomen. Zowel in werk , familie als relatie . Dat wil zeggen dat ik weinig *plan* en maar wel open sta voor moegelijkheden en het meeste "vanzelf " op mij afkomt . Daarnaast vind ik dat het al moeilijk genoeg is om alle invloeden van buitenaf te intergreren. Omdat er vrij veel gebeurt .

Maar kan het beter en verstandiger . Kan je beter een leidraad nemen waaraan je je leven plant. Kunnen de plannen dan ook lukken ,uitkomen ? En wordt je dan gelukkiger.

Van collega's hoor ik steeds vaker dat iemand zijn eigen geluk kan zoeken , actief zoeken en dat de mogelijkheden op geluk dan groter zijn. Maar ik ervaar dat (nog ) niet zo .

Als ik actief op zoek ga, laat ik mij misschien verleiden door een verkeerde , niet bij mij passende vrouw, en kies ik een niet bij mij passende baan of carriere . Of ik emigreer naar een niet optimaal bij mij passend land . Kies ik dan misschien een leven dat niet bij mij past.
Maar kan ik dan door die risico's op tegenslag en moeilijkheden toch beter af zijn en geluk vinden ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag!

Het beste antwoord

Ik proef uit je omschrijven ("laat ik op mij afkomen"), dat het leven jou leidt.
Zelf zou ik graag willen zien dat jij je eigen leven leidt en je die niet laat leiden.

Een verschil tussen passief en actief. Waarbij het gevaar van passief is dat je ook een 'slachtoffer' kunt zijn/worden van dat leven. Of dat je 'wacht' totdat hetgene wat je zoekt voorbij komt. Met het risico dat je blijft wachten en daardoor jezelf als een 'slachtoffer' gaat beschouwen.

Ook aan een actief leven kan een probleem zijn, als je de 'zaken' probeert te forceren... Dat je dus te graag wilt en je jezelf gaat blokkeren.

Al met al zou ik zeggen: Leef je eigen leven en doe wat jij hieraan leuk vindt om te doen.
Wees niet passief en laat het leven niet jou leven leiden. Wees ook niet te gretig om iets te vinden waardoor je gelukkig wordt. Want het echte geluk komt uit jezelf en niet vanuit je omgeving.

Dus ZOEK niet, maar beleef het leven. Als je wilt zoeken, zoek dan IN jezelf en niet in de buitenwereld.
Uit je verhaal 'wil' je graag (heel graag misschien) een vrouw. Vandaar dat je 'zoekt', of wil 'wachten' totdat die voorbij komt. In mijn optiek zowel passief op een verkeerd pad, als actief met een risico.
Wat ik bedoel met in jezelf zoeken, is dat je gaat onderzoeken WAAROM je een vrouw wilt. Vaak zijn dit oppervlakkige redenen die eigenlijk helemaal niet belangrijk zijn.

Ook lees ik uit je verhaal dat je bang bent om FOUTEN te maken. Want misschien maak je de verkeerde keuzes als jij actief bent. Ook een mogelijke oorzaak om 'passief' in het leven te staan. In beide gevallen maak je van jezelf een 'slachtoffer'. Een padstelling die je zelf en over jezelf hebt gemaakt.
Beschouw het leven als een avontuur, waarin je onmogelijk FOUTEN kunt maken. Want door alle 'fouten' die je al reeds hebt gemaakt in het leven (ik vermoed dat je dit al best veel vindt), ben je wel wie je nu bent. En heb je kennis en kunde die je anders niet zou hebben gehad.
Het is je eigen angst die jezelf tegenhoudt. Je zit in een diepe en vastgeankerde vicieuze cirkel.

Waar ben je bang voor en welk verdriet zit hieronder?

Toegevoegd na 5 minuten:
O ja. Doordat je innerlijk 'gevangen' zit in verdriet, angst, enz, heb jij jezelf beperkt in je leven (passief, bang voor fouten, wanhoop voor het zoeken naar geluk).
Verlos je jezelf van je innerlijke demonen, dan zal je VRIJ zijn om eindelijk met je leven te beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtig Gdan!!! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel mooi Gdanonym. Ik zie : jij spaart mij niet en daar ben ik je dankbaar voor. Een heel eerlijk en "diep " antwoord. Vooral die slachtoffer rol moet ik voor waken. Dat was waar ik het meeste bij voelde. Ik zit niet in een slachtofferrol maar ik kan daar naar toe bewegen, dat kan zelfs onderbewust. Toen ik jouw antwoord las dacht ik , moet ik het kind in mij ombrengen of laat ik het leven? Die subpersoonlijkheid die plezier en vermaak zoekt en verantwoordelijkheden en pijn en risico 's mijdt. Is het kind een deel van mijn authentieke "zelf " of is hij een toevoegsel , ontstaan na "figuurlijk" trauma . Moet ik plezier in Freudiaanse zin nastreven, plezier dat door Cultuur min of meer wordt afgewezen , lekker korte termijn genieten ? Of dien ik mijn geluk te zoeken in hogere doelen , zoals anderen helpen en meer naar lange termijn doelen te streven? Het kind in mij zoekt naar korte termijn thrills , zoveel is wel duidelijk geworden. Desondanks heeft mijn leven zich * niet * ten gronde gericht, maar is tussen de klippen door opgeklommen naar een spirituele en maatschappelijk verantwoorde waarde. Wil ik het kind in mij behouden of ga ik het ombrengen ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kind in jou heeft pijn en verdriet. Dat is blijven steken in een moment van het groeien. Het heeft zich afgesplitst en er zijn dan ook 2 of meer JIJ's. De persoon nu, het kind van toen.
In pijnlijke situaties en bij gebeurtenissen neemt het kind weer de overhand. Jij hebt associaties met de tijd van toen en je laat daarbij ook het kind van toen weer zichtbaar worden. Je gedrag en houding wordt dan ook weer anders en wordt weer hoe het kind van toen zou reageren en acteren. Het kind en JIJ en onlosmaakbaar. Daarmee kan en mag je het niet ombrengen. Sterker nog, als je het 'ombrengt, dan KEUR je het kind AF. Dat is nu net iets wat het kind niet wil hebben. Dat kind is al afgewezen (door anderen) en dat nu eenmaal het liefste de liefde krijgen die het heeft gemist. De oorzaak dat het kind 'korte termijn thrills' zoekt. Het zoek de aandacht, de liefde. En zelfs door JOU wordt het kind afgewezen! Het kind wat door de EENZAAMHEID in gebreke is gebleven om door te groeien.
Dus ga het kind NIET ombrengen. Het is JIJ... Daarmee zou je jezelf ook ombrengen. Het kind is eenzaam en het mist de liefde. Zelfs VAN ZIJN ALTER EGO -> JIJ.
Het enige wat je hoeft te doen nu, is het kindje van vroeger (welke nog in je huist) gaan liefhebben. Pure liefde geven, zoals je NOG NOOIT IEMAND hebt liefgehad.
Het is tevens het opnieuw uitvinden van nu werkelijke liefde is. Ga maar eens een flinke tijd samen met het kindje samenzijn. Voel wat het voelt, wees verdrietig als het verdrietig is. Wees vrolijk als het vrolijk is. Huil mee, want het kindje is JIJ zelf. Troost het en WEES er voor het. Omarm het, en voel hoe jullie DEZELFDE zijn.
Het kindje is JIJ en jij bent het kindje. Het kindje kan van jou leren, maar ook heel belangrijk is dat jij van het kindje kan leren. Voel jij 'the need for speed' weer opkomen. Weet dan dat het kindje in je spreekt. Het kindje met verdriet. Het kindje die JOUW nodig heeft en jou liefde.
Zoek niet naar een relatie van vader/zoon. Jullie zijn hetzelfde en dezelfde. Maatjes voor het leven, dikke vrienden. Die laat je NOOIT in de STEEK. Zoek je een relatie in het leven, probeer die met je kindje te hebben. De moeilijkste relatie ooit, maar o zo waardevol.
Ga die uitdaging aan. Jullie zijn vreemden momenteel. Jullie zouden de beste maatjes moeten zijn die elkaar door en door kennen en elkaar in het diepste steunen. Een stukje JIJ die je dus nog niet hebt leren kennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoef jouw niet te sparen. Jij bent hier klaar voor!
Zoals ik dit gemakkelijk schrijf, is dit ook tevens 'het teken' dat dit ook geschreven moet worden... voor jou!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtig weer Gdan!!! @GoldEnten: hoe zou jij je kinddeel willen ombrengen dan????
Je bent toch gevormd vanuit je kindZijn? Dat is je oorsprong.
Het is geen subpersoonlijkheid, het is jij als kind, en dat deel van jou is kennelijk niet goed meegegroeid met je volwassendeel.
Dat scheiden van delen in jezelf is alleen maar, om duidelijkheid voor jezelf te creëren. Om begrip te krijgen waar je last van hebt/waar je problemen zitten.
En daarmee aan het werk te kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gdan: zal dit even op mij laten inwerken... @WendyH, ik ben speels , altijd in voor lol, onconventioneel , grappig. Ik ben een serieuze persoon maar die "playful" kant van mij , die is leuk en aardig en ik heb er al een aantal vriendinnen mee aangetrokken en anderen ( collega's, vrienden , neefjes en nichtjes ) vinden dit ook leuk aan mij. Maar het "kind" is ook snel geneigd tot fantasie, groter dan in werkelijkheid beleven van "thrills" allerlei thrills die het tegenkomt. Ook bijvoorbeeld relatie, of seks , verliefdheid, spelletjes , snoep ( chocola en drop ) of fast food , reizen maken.
Ik kan er geen weerstand aan bieden. Gevolg is dat ik door deze behoeften aan "playful " genieten , niet erg veel verder kom in mijn persoonlijke ontwikkeling, ondanks dat ik dat graag wil. Daar ben ik ook al weer een vriendin aan verloren, omdat zij inzag dat ik niet zou veranderen. Als ik het kind "ombreng " verlies ik denk ik mijn leuke kanten maar dan verlies ik mogelijk ook de meer gewaagde en destructievere kanten van mijn persoonlijkheid .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk dat je zo open reageert!
Een kind wilwilwil en wel NU meteen, zo niet: dan wel onmiddellijk ;-) Dat is een kind eigen, net als het leven in een sprookjeswereld. Met de volwassenheid gaat daar veel van verloren, maar veel blijft ook. Je zegt: ik kan daar geen weerstand aan bieden.
Is dat ECHT zo? Of WIL je niet? Laat jij je kinddeel misschien op die momenten teveel de boventoon spelen? Dus jouw ZIJN, zoals die NU is, leiden?
In die situaties zou je volwasendeel kunnen inspringen om jouw kinddeel te vertellen, dat het echt niet kan, en dat jij, als verantwoorde volwassene, bepaalt.
Dat doen ouders, als het goed is, ook naar hun kinderen toe. Dit klinkt allemaal behoorlijk schizofreen hahahaha, maar het hèlpt wèl is mijn ervaring. Je kunt je kinddeel niet ombrengen, waarom zou je ook??? Het heeft ook vele leuke kanten. Maar daar, waar je er last van hebt, daar kan je het helpen, en dus jezelf helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag me af welke persoonlijke ontwikkeling je wilt hebben?
(misschien is je WIL nu niet goed en heeft het kindje gelijk). Misschien moet je van oorsprong wel een avonturier zijn en heeft je omgeving voor je besloten dat je een carriere moet hebben, of een vrouw, kinderen, nette kleding, goede status, enz, enz. Je omgeving kan onbewust dwingend zijn. Zoals ouders, grootouders, vrienden, Een kindje wat iets erg overtrekt, daar zit iets onder. Kijk eens voorbij het gedrag van het kindje, en kijk naar de emotie(s). Wat 'zoekt' het kindje? Een kind wordt al erg vaak afgerekend op het gedrag... Wees stil, doe rustig, hou je mond, enz... Terwijl dit alleen maar 'communicatiemethoden' zijn van het kindje. Een kind is nog niet volgroeid en kan nog niet goed zijn emoties communiceren, in woord en zinnen. Een baby huilt, omdat het niet kan praten.
Terwijl als een jongetje huilt er gezegd wordt: wees sterk, huil niet zo. Altijd wordt gedrag 'gestraft', daarbij blijft de emoties achterliggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben een nuchter mens en daarvan uitgaande krijg ik de neiging om te reageren op deze dr. Phil sessie. Ik wil je niet beledigen, maar zal het beeld schetsen wat ik inmiddels van je hebt:
Een volwassen man die leeft op zijn impulsen en voortdurend ontevreden is omdat hij denkt dat het gras elders groener is. Hij bindt zich nergens aan en neemt zelden verantwoordelijkheid voor wat hij doet, want wat hij doet is oppervlakkig en kortdurend. Wel grappig in de omgang, maar men heeft bij voorkeur oppervlakkig contact met hem omdat hij erg veel aandacht vraagt en daarin best wel egoistisch is. Doe met dit beeld wat je wilt. Het is jouw leven en jij zit aan het stuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als eveneens nuchter mens (vind ik zelf): die "Dr Phil sessie" is van mijn kant volledig gratis, zonder toneelspelerij, eerlijk en positief helpend bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Janvkr het is * totaal* anders dan je denkt en ik ben zeker niet ontevreden hoe mijn leven tot nu toe is verlopen.
Om het onderste uit de kan te halen in deze "Gratis Dr . Phil " sessie moest ik bepaalde karaktereigenschappen uitvergroten. Ik help op dit moment verschillende mensen om verder te komen in hun leven en ik heb een gave om achter de oorzaken van diep verdriet te komen. Dus bij anderen ... Omdat ik mijn leven nu ervaar als mogelijke "opening " tot verandering , vraag ik om advies in deze vraag. Soms komt het voor dat je diep gaat graven in het leven en het verdriet van een ander en je ontdekt iets in je zelf dat je tot dan toe nog niet kan zien . Dat is gebeurd en ik moest eerst die ander helpen om nu zelf in te zien waar de pijn zit . Ik ben een vrolijk , tevreden en gelukkig persoon. Maar bedankt voor je toevoeging die mij laat inzien dat deze sessie enigszins "pathetisch " lijkt te worden. ( voor de lezers hier ) ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ WendyH, jij lijkt het echt te begrijpen. Idd het is zo als jij schrijft , en hoewel ik de rationele zelf ( de ouder ) steeds meer aan het woord laat , voelt het kind in mij soms de vrijheid . Gdanonym is heel scherp met zijn observatie , en ik snap precies wat hij bedoelt . Ik kan hier wat mee ! En het is heerlijk om hier even open en ongegeneerd over te kunnen praten Morgen keer ik terug naar de ratio, maar deze week laat ik mij even meevoeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi te lezen GoldEnten, dat je door een ander te helpen iets in jezelf hebt gevonden.
Ik denk dat het belangrijk is dat gevoel en verstand samen dezelfde rol hebben.
Ik wens je toe, dat je gevoel volgende week ook mee mag doen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niets aan toe te voegen aan dit antwoord +10 Bedankt weer Gdanonym !

Andere antwoorden (6)

Wat een mooie vraag . En wat denk je over deze dingen diep na...

Ik ben al wat ouder en ik heb het alsvolgt ervaren:
uiteraard stippel je een route uit. Je hebt zo je wensen en je plannen. Je leert in de loop der jaren steeds beter wat je zèlf wilt, wat bij jou past. Omdat je groeit, wijzer wordt, dingen meemaakt.
Wat meezit in je leven, dat is mazzel en soms heet dat ook geluk. Wat tegenzit, daar moet je iets mee. Je kunt er niet omheen, óók al had je dat helemaal niet zo gepland...
Op zo'n moment weeg je af wat jou in die situatie het beste lijkt en neem je een beslissing.

Je kunt in grote lijnen plannen wat je wilt voor je toekomst. En voor de korte termijn kun je die planning nog wat nauwkeuriger invullen. Maar meestal loopt het anders. Omdat je tussentijds bij een bepaalde beslissing/ontmoeting ineens een heel andere kant op gaat. En dan stel je je plannen weer bij.

Van het concert des levens krijgt niemand een program: je kent deze spreuk wel denk ik. En zo is het ook.
Leef je leven zoals het komt. Soms neem je een beslising di je, et de kennis van later, beter anders had kunnen doen. Dat kan ja. Maar zo gaat dat. Je weet niet altijd of je er goed aan doet. Maar voor dat moment leek jou dat het beste. Dus is het goed.
Je bent nog jong. Maak je niet al te druk over de toekomst. Niet met alles zo ver en zo veel vooruit. Die toekomst die komt naar je toe en op dat moment leef je zoals je kunt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Visualiseer je toekomst, maak een beeld van wat je graag zou willen (en denk daar goed over na, zodat je uitkomt bij wat je ECHT wilt).

Kijk vervolgens goed wat er op je pad komt en doe daar je voordeel mee (pas je 'droom' aan aan wat je onderweg (o.a. over jezelf) leert. Maak gebruik van de mogelijkheden die je geboden worden.

Sleep opgedane bagage waar je niet gelukkig van wordt niet te lang mee.

Als je een keuze gemaakt hebt, focus je daar dan op en beweeg, (bij voorkeur) met de stroom mee, in de gekozen richting. Als je ziet dat je keuze toch niet de juiste was, stel je richting bij.

Wees tevreden met wat je hebt, maar neem nooit genoegen met minder dan 'perfect'.

En, zoals Don Juan (de Yaqui-indiaan) al zei: "Kies altijd een pad met een hart".
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heh: "Wees tevreden met wat je hebt, maar neem nooit genoegen met minder dan ‘perfect’." Dus je zegt: wees NIET tevreden. Want perfectie bestaat niet.
rose
12 jaar geleden
Nee, GD, ik bedoel echt allebei. Je moet tevreden zijn met wat je hebt, maar als dat niet helemaal is wat je wilt, moet je er geen genoegen mee nemen, dus wel streven naar het beste (best haalbare). Ik maak dus verschil tussen tevreden zijn met iets en er genoegen mee nemen. Je kunt dus zeggen "Ik ben nu tevreden met dit, maar ik wil uiteindelijk iets anders".
het leven lijkt soms ook moeilijk, als je je hart volgt en je gevoel kun je het bijna niet fout doen of verkeerde keuzes maken. je zult een keer tegen de lamp lopen, gebruik dit om te leren ervan. blijf vooral bij jezelf. Alles kan altijd anders...als je vanuit je binnenste leeft, ben je het echts, puur.Je kunt je bepaalde doelen stellen die je wilt nastreven...een houvast hebben en vooral niet stil blijven zitten en niets doen. je hebt altijd keuzes, niets doen is ook een keuze, je groeit meer door iets te doen en dan misschien te ervaren dat het niet bij je past. het boek de kracht van het nu, van Tolle, is een mooi boek om te lezen, wat je ook hierbij kunt helpen of inzicht krijgen. Volg je eigen pad........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij persoonlijk is dat nieuwsgierigheid. Echt waar ik ben nieuwsgierig naar alles! En als ik iets wil weten wil ik er ook alles vanaf weten. Zo heb ik veel gelezen over verschillende levenswijze (christendom, de islam, boeddhisme) en kwam ik erachter dat ik met mijn karakter veel kan hebben aan het boeddhisme. Niet dat is een boedhist ben of dat wil worden maar de filosofie achter het boeddhisme staat me aan en probeer ik wel te volgen voor een groot gedeelte.

Daarnaast heb ik door mijn nieuwsgierigheid ook 2 passies gevonden: muziek en politiek. Niet om arrogant te zijn maar ik weet over beide zaken heel veel. Zo luister ik naar een aantal artiesten die de meeste mensen niet kennen. Hier geniet ik echt onwijs van! Ook carriere gericht heb ik heel veel gedaan in allerlei verschillende branches (zorg, welzijn, communicatie, horeca) en weet ik dat communicatie helemaal mijn ding is. Hier ben ik ook actief naar op zoek gegaan.

Als laatste heb ik veel nieuwsgierigheid naar mensen. Daardoor heb ik onwijs leuke vrienden waarbij ik weet hoeveel we voor elkaar betekenen. Dit allemaal maakt mijn leven leuk.

Het enigste wat nog ontbreekt is een relatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi Rick2048 klinkt bekend in mijn oren die nieuwsgierigheid en die interesses. En vrienden door je interesse in mensen .
Mooie voorbeelden om je leven te verdiepen. +
Niemand kan je garanderen dat je de 'juiste' keuzes maakt, als die al bestaan.
De een vindt dat z/hij haar/zijn leven zelf bepaalt, de ander zegt dat alles maar zo'n beetje gebeurt en dat z/hij wel ziet wat daarmee te doen, een derde zit daar tussenin...
Je kunt natuurlijk wel doelen nastreven, maar dan moet je ze eerst hebben. Als je doelen nastreeft die niet realistisch zijn, word je daar denk ik ongelukkiger van dan wanneer je een beetje met de stroom mee dobbert.

Als jij het gevoel hebt dat je kansen wel herkent als die zich voordoen en dan ook kunt handelen (er komt ergens een nieuwe functie vrij en die lijkt je wel wat: ga je dan met je baas praten? Dan vergroot je natuurlijk je kans op je die baan meer dan wanneer je hoopt dat je baas rondkijkt en denkt: mja, die kan wel geschikt zijn), dan is dat prima lijkt me.
Tenzij je echt ontevreden bent en het gevoel hebt dat je de teugels meer in handen zou moeten hebben - omdat JIJ dat wilt, niet omdat anderen dat misschien zo doen.

Onthoud: elke keuze die je maakt, heeft voor- en nadelen. niets is perfect, dus als je emigreert, zullen er altijd dingen in dat land tegenvallen. Als je verliefd wordt, zal altijd blijken dat je partner óók trekjes heeft die vervelend zijn.
Niet kiezen omdat je bang bent niet de perfecte keuze te maken is misschien meer door angst bepaald en dan minder verstandig omdat je dan stuurloos kunt zijn terwijl je dat niet wilt zijn, maar niet kiezen kan ook een bewuste keuze zijn.

De laatste tijd hangen veel mensen het idee aan dat geluk maakbaar zou zijn, maar het valt me wel op dat dat meestal mensen zijn die relatief weinig tegenslagen hebben. Zodra die wel gebeuren, gaan ze er vaak anders over denken.
Terwijl de mensen die relatief veel tegenslagen hebben, meestal zeggen dat ze gelukkig zijn met 'kleinere' dingen, niet alles hoeft perfect te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een schitterende vraag! In hoeverre kan je je leven sturen?
Ik denk dat het leven stuurbaar is, maar dat daar wel een aantal voorwaarden aan zitten:
- je moet het leren
- je moet weten wat je wilt
- de sturende kracht moet beheerst en rustig zijn
Concreet:
Bouw je leven op vanuit een stevige en stabiele basis. Haal een diploma, zoek een fijne woonplek, maak vrienden, vind een degelijke baan. Dit alles kan je rustig doen terwijl je je laat meevoeren met de stroom. Het hoeft niet snel en het hoeft niet perfect te zijn.
Als je de basis eenmaal hebt, heb je rust. Vanuit die rust kan je langzaam aan gaan werken aan verbetering. Vanuit de rust maak je vaak betere keuzes, omdat je jezelf meer tijd gunt en je stabieler in het leven staat.
Nog wat tips:
- perfectie is onmogelijk
- soap-achtige carrières en levenstijlen zijn fake en een illusie
- stel jezelf altijd kritische vragen, probeer je echte beweegreden voor een keuze te achterhalen
- de liefde is een ongeleid projectiel. Daar valt niets op te plannen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prima antwoord , mooi +
Bedankt voor je compliment "schitterende vraag ".
KennisDelen
6 jaar geleden
Laatste zin v/h antwoord: Niet helemaal waar, je kan dit op z'n minst sturing geven door bepaalde factoren in je eigen leven te veranderen of door je focus/blikveld te bepalen ('ongeleid projectiel' klinkt heel chaotisch, maar dat hoeft het niet te zijn)