Is eten opwarmen in de magnetron slecht voor het kwaliteit van het eten?

En dus voor ons als we het opeten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De website van het voedingscentrum zegt dat koken in de magnetron veilig is:

"Microgolven zijn electro-magnetische golven, die worden gekenmerkt door een bepaalde golflengte en frequentie. Microgolven zijn niet radioactief en ongevaarlijk. Langdurige blootstelling aan hoge dosissen microgolven kunnen weliswaar nadelige effecten hebben op het menselijk lichaam. Maar de dosissen die nodig zijn om dergelijke problemen te veroorzaken zijn zeer hoog en worden, bij normaal gebruik van de magnetron nooit bereikt.

Koken in de magnetron kan zelfs gezondheidsvoordelen opleveren In de magnetron kan voedsel vaak met minder water gekookt, gestoomd of gepocheerd worden. Dat betekent dat in water oplosbare vitamines, zoals vitamine C, optimaal behouden blijven. Het verlies van B-vitamines en mineralen is vergelijkbaar met koken op het fornuis. De magnetron is ook heel geschikt om ‘mager’ te koken, zonder of met weinig vet. Ook opwarmen van een gerecht kan zonder vet. Bovendien is minder zout nodig, doordat de smaakstoffen in het gerecht blijven zitten en niet in het kookvocht kunnen trekken.

Een nadeel van de magnetron is, dat het voedsel niet gelijkmatig wordt verwarmd. Er zijn plekken in het voedsel die koud blijven. Bij onregelmatig gevormde gerechten of bij schotels met meerdere gerechten is de kans op ongelijkmatige verhitting en koude plekken groot. Het is daarom aan te raden om gerechten in de magnetron in kleine porties te verdelen. Roer gerechten ook regelmatig om. Kleinere porties zijn ook sneller klaar. De bereidingstijd loopt op naarmate de porties groter zijn, het product ‘vaster’ is en het product voor de bereiding kouder is."

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het maakt voor het eten niet uit of je het opwarmt in de magnetron, in de gewone oven, of op het fornuis. De kwaliteit loopt altijd iets terug.

Twee dingen zijn belangrijk. Het eten mag niet bedorven/besmet zijn. En je moet het op de goede manier opwarmen. Dus overal, niet alleen aan de buitenkant - roeren of omscheppen dus. Niet te heet maken zodat het aanbrandt.

Vooral het "overal opwarmen" is bij de magnetron soms een probleem. Dan is het van buiten loeiheet, van binnen koud. Of sommige delen (vooral de waterbevattende) zijn heet, en de delen met weinig water zijn koud.

Door meer tijd te nemen en af en toe te roeren voorkom je dit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
je verliest een paar vitamine`s, maar die gaan er ook wel een aantal verloren als je de groente kookt. dus een paar meer of minder maakt dan ook niet uit. wokken schijnt dan ook weer meer vitamine`s te behouden dan koken, maar het zal allemaal wel meevallen.