Wanneer ben je een jonkheer en hoe zit dit bij de nakomelingen?

Ik sprak onlangs iemand die een jonkheer is. Hoe werkt dit nu precies? Wanneer ben je een jonkheer? Hoe is deze persoon dit ooit geworden? En hoe wordt dit doorgegeven aan de nakomelingen? Hoe is het ontstaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
17.4K

Het beste antwoord

Jonkheer (afkorting: jhr.) is een adellijk predicaat (en geen adellijke titel, zoals vaak wordt gedacht). Het vrouwelijke equivalent is jonkvrouw (afkorting: jkvr.). Dit predicaat wordt gevoerd door de meeste leden van adellijke families. Het duidt aan dat men wel tot de adel behoort, maar geen titel heeft.

Kinderen zijn dan natuurlijk ook van adel en krijgen ook dat predicaat, lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar hoe ontstaat dit? Wanneer ben je van adel? Stam je dan af van de Koninklijke familie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is het verschil tussen een predicaat en een titel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Edje: http://nl.wikipedia.org/wiki/Adel
Fynnya: http://nl.wikipedia.org/wiki/Predicaat_(titel) Lees beide deze links maar eens rustig door.

Andere antwoorden (1)

Jonkheer is geen adelijke titel. Het is een zgn. predikaat dat aangeeft dat he weliswaar van adel bent. maar geen titel (graaf, baron) hebt.

Je wordt jonkheer als je vader jonkheer is.
Een dochter van een jonkheer, jonkvrouw, raakt het predikaat kwijt zodra ze trouwt.

In het koninklijk huis wordt " jonkheer" tegenwoordig wel als titel gebruikt, maar dat is eigenlijk " tegen de regels" .