Kiespijn en kruidnagel hoe gebruik je het?

Ik heb momenteel kiespijn. Het is volgens mij geen gaatje
maar meer mijn zenuwen ( alles doet pijn ongeacht
of het koud,warm of zelf normaal kraanwater is).

Veel mensen raden kruidnagel olie aan bij kiespijn.
Maar hoe gebruik ik de olie het beste?

1) Via een wattenstaaf op je kies leggen (veilig)?
2) of eraan ruiken?

En kan het kwaad als ik de kiespijn pas woensdag laat behandelen bij de tandarts?

Toegevoegd na 1 uur:
Oke het is erger geworden vrees ik. Als ik nu inadem via
mijn mond krijg ik al pijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
42.6K

Het beste antwoord

Een van de oudste remedies tegen kiespijn is kruidnagel. Om de pijn tegen te gaan kan men de kruidnagel in de kiesholte stoppen en door de smaak en de vluchtige oliën en looistoffen wordt de pijn verzacht. Tegenwoordig gebruikt men ook wel kruidnagelolie op een wattenstaafje, die men tegen de zere kies drukt. Neem ook nog een goede pijnstiller zoals Ibuprofen of Aspirine die niet alleen pijnstillend werkt maar ook koorts- en ontstekingsremmend werkt.

Ik lees dat het niet helpt, ga dan zo spoedig mogelijk dit weekend naar een dienstdiende tandarts in je regio.

Heel veel sterkte!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als het om pijn bij de wortelpunt gaat heb je niets aan kruidnagel. Op dit moment zou je baat kunnen hebben bij een goede pijnstiller zoals ibuprofen (niet bij maagklachten) Denk erom dat als jij pijn voelt de ontsteking al behoorlijk gevorderd is. Ik raad je daarom ook aan niet tot woensdag te wachten. Hoe langer je wacht hoe moeilijker de kies zich zal laten verdoven bij behandeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ik heb vandaag al de assitente van de tandarts
opgebeld. Zij vertelde dat het geen kwaad kan als ik tot
woensdag wacht. Gewoon even doorbijten dus. Maar als het wel erger word. Hoe werkt dat dan?
Ik bel de tandarts en hij moet me met spoed gaan
behandelen? Extra kosten, mogelijkheden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet uit ervaring dat kiespijn soms onmenselijk veel pijn kan doen met daarbij slapeloze nachten en huilbuien van de pijn. Het ligt aan jezelf hoe ver je het laat komen. Bel het nummer van je tandarts en dan krijg je vast een nummer te horen van een dienstdoende tandarts. In hoeverre de extra kosten vergoed worden hangt van je verzekering af. Bij de dienstdoende tandarts kan het zijn dat je meteen betalen moet (pinnen)wat je dan weer bij je verzekeraar kan declareren. Ga nou maar.....dan kun jij vannacht weer lekker slapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks wachten tot woensdag: maandagochtend vroeg bellen. Het is je gebit, je gezondheid. Hopelijk heb je een goede tandarts verzekering. Nogmaals sterkte. :)
Een steriel gaasje doordrenken en op de kies leggen en daarna dichtbijten. Om verdere ellende te voorkomen zou ik niet tot woensdag wachten om naar de tandarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doordrenken met de kruidnagel? En het kan dus
geen kwaad als ik wat kruidnagel olie doorslik?
Ik ben het eens met MarieLouise mbt de kruidnagel remedie.

Ik heb ooit zo'n vreselijke kiespijn gehad dat ik alleen nog maar m'n hoofd op het schavot wilde leggen en Marie Antoinette wilde zijn!! Is het bij jou ook zo erg? Mijn hoofd hing gewoon scheef. Enfin, toen kwam iemand met een kruidnagel aanzetten en mij kon het allemaal niks meer schelen ik was overal toe bereid als het maar ophield: ik gebruikte het idee en het hielp!! Nou ja, het werd in ieder geval veel minder en moest om de zoveel tijd een nieuwe nemen. En ik wilde niet meer het schavot op. Samen met Saridon en tequila ben ik er doorheen gekomen tot ik na het weekend bij m'n tandarts terecht kon. En m'n eigen kies zit er nog steeds in.
Ik had wel een erg vieze smaak in m'n mond......brrrrrr....

Wat is dat voor een tandarts? Tot woensdag wachten? Als ik maandagochtend vroeg mijn tandarts bel weet ik zeker dat ik dezelfde dag langs zou kunnen komen. Zij is geloof ik m'n 6e tandarts en eindelijk de goeie. Misschien ook een andere tandarts zoeken? Wat barbaars om iemand zo lang met kiespijn te laten doorlopen zeg!!

Veel sterkte!

Toegevoegd na 3 minuten:
Oh, met die tequila spoelde ik die kies hoor; ik was dus niet stom dronken. Dat werkte enigzins steriliserend en verzachte die indringende kruidnagel smaak. Lekker in menig gerecht maar puur? Yuk!

Toegevoegd na 4 minuten:
Excuses: ik bedoelde MarieJose natuurlijk! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pak een kruidnagel, stop deze bij de kies die pijn doet. Gewoon met je tong op je tand schuiven en laten zitten. Kruidnagel heeft een verdovende uitwerking. Het verdooft de pijn, maar haal de oorzaak niet weg.
Indien nodig doe ik dit altijd. het helpt. Maar verstandig is om naar de dokter te gaan.