Als je,na een knal, een tijd een piep in je hoofd hebt. Is het dan zo dat er hersencellen afsterven en je daarna die frequentie niet meer kunt horen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (3)

Nee, dat is niet zo. Dat gepiep is overstimulatie van zenuwcellen in je slakkenhuis. Het zou wel kunnen dat deze zenuwcellen in het slakkenhuis dood zouden kunnen gaan en je dus voor altijd de frequenties die met die cellen gepaard zijn niet meer kan horen. Maar je hoeft niet bang te zijn dat hersencellen af zullen sterven. Nou ja, tenminste niet door een knal ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet zo somber! ;-)

Die hersencellen sterven echt niet af hoor. Ze zijn hooguit even in de war, vandaar die piep. Hoogstens kunnen de haarcellen in je oor een beetje beschadigd raken, maar dat herstelt vanzelf weer.

Als je echt voortdurend in het keiharde geknal zit, of met een walkman op loopt, op vol volume, dan kan je gehoor wel beschadigd raken, en dat kan ook blijvend zijn.
Maar één knal, daar hoef je je geen zorgen om te maken, en al helemaal niet over je hersencellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geluiden boven 80 dB kunnen je gehoor beschadigen. Hard lawaai is slecht voor je oren. Door een harde knal kan je plotseling doof of slechthorend kunt zijn. Door lawaai kan je ook ook langzaam - en voor altijd - slechthorend worden. Lawaaislechthorendheid heet dat. Bij hard geluid worden de haartjes in je binnenoor geplet. Soms kun je dat merken omdat je oren dan gaan suizen. Meestal richten die haartjes zich weer op. Maar als de druk te hoog is of het lawaai te lang duurt blijft een aantal voorgoed onbruikbaar. Gebeurt dit regelmatig, dan gaan steeds meer haartjes verloren en ga je slechter horen. Dit gebeurt zo langzaam dat je er bijna niets van merkt. Totdat je wel móet merken dat je slechter hoort. Maar dan is het te laat.
Mensen horen tussen de 20 en de 20.000 Herz. Bij lawaaislechthorendheid ontstaat de eerste schade meestal in het gebied tussen 2.000 en 4.000 Hz. Dat is ook het gebied van de menselijke stem, waardoor vooral stemgeluid anders zal gaan klinken. Minder sterk en
vervormd. Lagere en hogere frequenties kunnen zelfs harder gaan klinken. Niet iedereen zal evenveel schade oplopen. Bij sommige mensen gebeurt dat zelfs helemaal niet. Maar dat wil niet zeggen dat te veel lawaai niet schadelijk is. Daarom is het maar beter om voorzichtig te
zijn. Het wordt link als het suizen van je oren niet snel over gaat.
Amadea