Wanneer weet je of je extra vitaminen nodig hebt en tevens welke je moet slikken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De meeste mensen die afwisselend en gezond eten krijgen genoeg vitaminen binnen. Dat is op zich waar. Soms echter kan je lichaam niet voldoende de vitaminen opnemen ( verminderde resorbsie/hogere behoefte) Bovendien is de vitaminebehoefte bij roken , drankgebruik en het gebruik van sommige medicijnen verhoogd. Als deze twee factoren tegelijkertijd optreden , loop je een tekort op. Ben je vaak ziek (verkouden etc.) dan helpt een multivit preparaat als dagravit/davitamon etc, heel goed. Met eerst twee en daarna een tablet per dag is de weerstand beduidend beter, je bent dan veel minder vaak ziek. Dit kun je ook zonder uitgebreid onderzoek vooraf inzetten. De voedingscentra gaan uit van gezonde mensen in normale omstandigheden, wat vaak niet zo is. Als je zenuwachtig bent , heb je oa, extra vit B6 nodig, Roken verbruikt (!) veel vit C en in de winter is behoefte aan vit D. Denk er wel om dat de vetoplosbare vitaminen (A en D) niet overgedoceerd worden, het middel is dan erger dan de kwaal! Je moet echter veel vitaminepillen wegeten om dit te bewerkstelligen. Uit ondervinding weet ik dat twee en later een multivit tablet per dag goed werkt en er opvallende weerstandverbetering is in mijn hele gezin. Ik heb dit uitgetest en het verschil was significant. Gezondheid.

als je de kassa van mc donalds vaker aanschouwd dan die van de albert heijn.

Daar kun je achter komen door de verschillende symptomen. Het is over het algemeen vrij lastig om erachter te komen, omdat veel mensen de symptomen niet direct herkennen. Bij een gevarieerd voedingspatroon heb je geen extra vitaminen nodig. Hieronder vindt je een link waar je kunt zien wat bepaalde vitaminetekort doet. http://www.gezondheidsplein.nl/dossier/23/278/Hoe-merk-je-dat-je-een-vitaminetekort-hebt.html

Je hebt geen exra vitaminen nodig. Als je gewoon elke dag fruit en groente eet, en geen normale voedingsmiddelen overslaat, is dat voldoende.

Dat moet eerst d.m.v. onderzoeken (bloed- en urine onderzoek) vastgesteld worden. Meestal weet je wel van jezelf of je "gezond" leeft, dus voldoende groente en fruit eet. Als dit niet het geval is, kan het raadzaam zijn om vitaminen preparaat te nemen. Maar om zeker te zijn, even een onderzoekje via de huisarts.

Na een tijdje ziek zijn is het soms verstandig om even wat multi vitamines te slikken om aan te sterken. Bij oudere mensen is het vaak nodig omdat ze niet zoveel meer eten en dan te weinig goed stoffen en vitamines binnenkrijgen. Maar bij een voldoende gevarieerde eet-levensstijl is het overbodig. In ontwikkelings landen eten ze te eentonig en die mensen komen vaak veel goede vitamines te kort. Ben je ziek of geweest, vraag de huisarts of het nodig is en welk soorten vitamines dat moeten zijn.

Oudere mensen hebben vitamine D nodig, omdat hun lichaam het moeilijker opneemt.

Dat kun je afleiden vaak vanuit een uitgebreid bloedonderzoek. Om het thuis te doen, kun je een week je voedingspatroon laten analyeren om te kijken hoeveel mineralen en vitaminen je via je voeding binnen krijgt; echter is vitamine D dan al lastiger; dat krijg je ook gedeeltelijk via de zon binnen.

De meeste mensen krijgen genoeg vitamines en mineralen binnen met hun eten. Dat blijkt uit de Nederlandse Voedselconsumptiepeilingen. Daarbij is onderzocht wat Nederlanders gemiddeld consumeren. Daaruit is afgeleid wat Nederlanders gemiddeld binnenkrijgen aan voedingsstoffen. Als dat minstens evenveel was als de aanbeveling, is aangenomen dat vrijwel iedereen voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt. Er zijn een paar uitzonderingen. Kinderen tot vier jaar, zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven en senioren hebben een grotere behoefte aan bepaalde vitamines. De hoeveelheid die zij nodig hebben is zo groot dat die niet of nauwelijks door de voeding en/of zonlicht kan worden geleverd. Voor hen geldt daarom een officieel (overheids)advies om extra vitamines te slikken. Voor alle anderen is de hoeveelheid vitamines in een gevarieerd en evenwichtig eetpatroon voldoende, óók in de winter. Uiteraard kan er bij individuele personen wel sprake zijn van een tekort. Voor het vaststellen van een tekort is altijd biochemisch onderzoek noodzakelijk. Voor meer informatie: zie bron

Bronnen:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezo...

Ik hou regelmatig bij wat ik eet op deze site: http://eetmeter.voedingscentrum.nl/ Wil jij weten of je gezond eet? Of je voldoende vitamines, mineralen en zo binnenkrijgt? De Eetmeter van het Voedingscentrum laat het zien! * een persoonlijk dagboek * met helder advies en duidelijke grafieken * makkelijk in te vullen De Eetmeter is bedoeld voor kinderen vanaf 4 jaar en volwassenen tot 70 jaar.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100