Waarom verliezen sommige mensen de controle als ze kwaad zijn?

Waarom verliezen sommige mensen de controle over hun zelf als ze kwaad zijn en bijna op het punt staan om te ontploffen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat het een sneeuwbaleffect is welke af gaat. De tastbare reden van de boosheid is de sneeuwbal, maar die triggert alleen maar de onderliggende boosheid van eerdere ervaringen en herinneringen. Al die andere boosheden en woede komt er ook uit en bundelt zich tot 1 geheel.

Vergeet niet dat onder al die enorme boosheid, heel veel verdriet ligt. Maar de emotie verdriet kan/mocht de persoon niet hebben en verdringt hij middels boosheid. Het is een afleidingsmechanisme.
Eigenlijk wil de persoon gezien worden, liefde krijgen en getroost worden. Want hij heeft enorm veel pijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat verschillende mensen verschillende karakters hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een controle verlies tijdens een kwade bij wordt meestal veroorzaakt door machteloosheid.
Iemand weet op dat moment niet meer wat hij/zij moet doen en daardoor wordt de woede aanval onbeheersbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergeet angst niet, die er achter boosheid kan zitten. Angst omdat diegene zich machteloos voelt (zie antwoord van Giweda). Angst geeft vleugels zeggen ze wel eens. En het is een slechte raadgever. Een kat in het nauw doet rare sprongen, etc.
Bij dieren zie je het ook. Door de adrenaline die vrijkomt, krijgen ze enorme energie om te vluchten (angst) of te vechten (drift).