is melatonine een medicijn?

Als er ergens staat dat je geen medicijnen mag slikken (alleen de pil of af en toe asperine), mag je dan niet meedoen als je melatonine slikt? Het is wel een natuurlijk stofje....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (9)

Hetvis homeopatisch volgens mij.. Je kunt altijd even de bijsluiter Googlen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Melatonine.aspx?mId=10704&rId=1661 is het wél een medicijn. Melatonine is een hormoon dat door de pijnappelklier in de hersenen wordt gemaakt. Artsen schrijven producten met melatonine voor bij bepaalde vormen van slapeloosheid. Het middel kan bijwerkingen geven. Ook zijn er nog onvoldoende gegevens over de veiligheid bij het gebruik door kinderen en bij mensen met epilepsie.
Je kunt het voor de zekerheid natuurlijk het beste even overleggen met degene die gaat over wat jij wilt doen waaraan die voorwaarde van geen medicijnen gekoppeld zit, maar volgens mij kan je daar niet aan meedoen.
Amadea
13 jaar geleden
Melatonine wordt uitgescheiden door de pijnappelklier, een orgaantje zo groot als een erwt in het centrum van de hersenen. Als het donker wordt neemt de productie van melatonine toe.

Het is dus een lichaamseigen stof, die als functie heeft een mens slaperig te maken.

Of een onderzoekscentrum als TNO je toelaat bij inname van melatonine supplementen zou je aan hen moeten vragen. Want het kan zijn dat de wetenschap zegt dat er geen bijwerkingen en wisselwerkingen met andere stoffen zullen zijn, maar dat het onderzoekscentrum toch het zekere voor het onzekere wilt nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Melatonine is een hormoon dat door de pijnappelklier in de hersenen wordt gemaakt. De afgifte komt 's avonds op gang. Onder invloed van licht wordt de melatonineafgifte weer minder. Men denkt dat melatonine iets met het bioritme van de mens heeft te maken.

Als het door de dokter wordt voorgeschreven is het een medicijn.
Als je het zelf in de winkel koopt kan de dosering zo laag zijn dat het niet meer als medicijn.

http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Melatonine.aspx?mId=10704&rId=1661

Een antwoord op de vraag hoeveel iemand in zou moeten nemen is niet eenvoudig te geven. Elk mens maakt zijn eigen hoeveelheid melatonine aan en heeft ook een bepaalde dosis nodig (deze 2 waarden zijn lang niet altijd gelijk). Wij adviseren doseringen van 0,1 milligram 1 uur voor het slapen gaan.

Op de melatoninesite staat dit:
Bij adviezen over hogere doseringen begeven wij ons op het terrein van de arts, en omdat wij geen artsen zijn die een specifieke patient kan diagnostiseren geven wij geen positief advies met betrekking tot hogere doseringen. Indien u toch hogere doseringen wilt gebruiken, raadpleeg dan een arts.

http://www.melatonine.nl/melatonine/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar wat als je het gewoon in de winkel koopt en 10 x 0,1 milligram inneemt. Is het dan wel weer een medicijn?
Melatonine is wel degelijk een medicijn. Afhankelijk van aan welke studie of actie je wilt deelnemen, zal men je al dan niet weigeren.

Best de organiserende instantie raadplegen of melatonine een probleem vormt voor hun gegevensverzameling. In elk geval zeker vermelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Melatonine wordt niet gezien als medicatie. Het is een niet agressief stimulerend middel wat zowel op recept als niet op recept gehaald kan worden. Als je het op recept hebt zou er wat veranderd kunnen zijn in de samenstelling en zou ik het eerst je arts vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gehalte melatonine in producten die zo in de winkel te koop zijn is zo laag dat het niet werkt.
Melatonine dat je op dokters recept krijgt is een ander verhaal, dan is het wel degelijk een geneesmiddel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Melatonine is een lichaamseigen hormoon. Dit zorgt ervoor dat je moe wordt. Wanneer je dit begint aan te maken, wordt je 2-3u later ongeveer moe.
Bij de drogist kun je hier pilletjes van kopen zodat je eerder moe wordt of beter inslaapt. Bij de drogist kun je geloof ik 0,1 of 0,5mg verkrijgen. Er bestaan hogere concentraties zoals 1, 3 en 5mg. Deze kun je alleen op recept verkrijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Melatonine wordt gezien als een voedingssupplement omdat het een lichaamseigen stof is waar minder van wordt aangemaakt als je ouder wordt. De overheid gaat er niettemin omzichtig mee om omdat het wel invloed kan hebben op je psychische functioneren. 'Natuurlijk' zegt dus niet zoveel.

Als je met 'meedoen' een onderzoek naar slaap, depressies en dergelijke bedoelt door een onderzoeksinstituut dan moet je dat natuurlijk noemen. Ook in het verkeer en met name vliegverkeer is men uiterst terughoudend met middelen die op wat voor manier ook de geest beïnvloeden.