Is de kans op borstkanker groter als je geen borstvoeding geeft ongeacht of je kinderen krijgt?

http://www.goeievraag.nl/vraag/kans-borstkanker-groter-borstvoeding-geeft.92128

Bij deze vraag wordt gezegd dat de kans op borstkanker groter is als je geen borstvoeding geeft. Geld dit alleen wanneer je ook daadwerkelijk kinderen krijgt, of is dit in het algemeen waar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het is helaas in het algemeen waar, niet alleen als je werkelijk kinderen krijgt.

Maar laat je ook niet gekmaken. Het is één van de vele factoren die het risico "in lichte mate" verhogen. Dit is wat KWF erover zegt:

"Andere risicofactoren rond oestrogenen
Het risico op borstkanker is in lichte mate hoger bij:

Vrouwen die laat kinderen krijgen
Vrouwen die weinig of geen kinderen krijgen
Vrouwen die geen of maar kort borstvoeding geven
Vrouwen die vroeg menstrueren of laat in de overgang komen
Vrouwen die overgewicht ontwikkelen tijdens en na de overgang. Na de overgang - als de eierstokken geen hormonen meer produceren - wordt er in het vetweefsel namelijk nog wel oestrogeen aangemaakt.
Vrouwen die 'de pil' slikken. Tijdens de periode dat een vrouw de pil gebruikt, is het risico op borstkanker licht verhoogd. Dit risico neemt niet toe naarmate de pil langer wordt gebruikt. Het risico neemt af na het stoppen met de pil.
Vrouwen die langer dan twee tot drie jaar hormoonpreparaten gebruiken bij overgangsklachten. Ook hier neemt het risico af als de vrouw stopt met de hormoonpreparaten.
Vrouwen bij wie op een mammografie (röntgenfoto van de borst) 'dicht' borstklierweefsel te zien is.
Vrouwen die over een langere periode dagelijks alcohol gebruiken. Alcohol lijkt de hormoonhuishouding te kunnen beïnvloeden.
Vrouwen die te weinig bewegen. Het is nog niet helemaal duidelijk waarom lichaamsbeweging goed is om borstkanker te voorkomen, mogelijk spelen hormonen hierbij ook een rol. Duidelijk is wel dat het risico afneemt naarmate vrouwen meer bewegen."

Daarnaast is een belangrijke factor een erfelijke aanleg, en zijn er ook nog factoren die niets met oestrogeen te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens borstkankerinfo.nl:
"Zwangerschap en borstvoeding zorgen ervoor dat de kans op het krijgen van borstkanker verlaagd is. Wanneer een vrouw laat kinderen krijgt is dat beschermende effect grotendeels verdwenen. Krijgt de vrouw méér dan één kind dan en geeft ze borstvoeding dan daalt de kans weer "

Als ik het goed interpreteer helpt alleen het zwanger worden al om de kans op borstkanker te verlagen.

Toegevoegd na 5 minuten:
De tweede bron is een beetje onduidelijk. De titel suggereert dat zwangerschap de kans op borstkanker vergroot, in het artikel zelf lijkt alleen bepaalde middeltjes die mensen gebruiken (tegen miskraam, of om makkelijker zwanger te raken) de kans op borstkanker te verhogen.