Waarom word je wit als je doodgaat?

Mem word wit als men doodgaat...waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (4)

Als je doodgaat stopt je hart met pompen en zal al je bloed naar het laagste punt stromen. Sterf je op je rug liggend, zal het bloed uit je gezicht dus als eerste wegtrekken omdat dat dan het hoogste punt is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus je gezicht zou niet wit worden als je bijv. op de kop zou hangen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
yep, helemaal juist, dan zal je bloed naar je hoofd zakken.
Waarom denk je dat ze dieren bij wie de hals doorgesneden is om te slachten ondersteboven hangen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee. Waarom dan?
Waarschijnlijk omdat dat in sommige gevallen makkelijker is: de staart is makkelijker vast te klemmen dan het hoofd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zucht....Omdat de zwaartekracht zo z'n werk kan doen en al het bloed er dus uit kan lopen, was de keel niet doorgesneden zou al het bloed dus naar de kop van het dier gestroomd zijn....
In het geval van een mens dus resulterend in een mooi rood hoofd ;-)
Men wordt niet altijd wit als men dood gaat.

Wel wordt men een stuk witter van huid als
men dood is.
Dan wordt je lijkbleek, of doodsbleek.

Het bloed is dan weggetrokken weg uit je huid.

Dat gebeurt ook wel bij mensen die heel erg ziek zijn.
Maar niet iedereen, bij wie dat gebeurt gaat dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je huid is normaal wit / doorzichtig, kijk maar eens als er een stukje tel loshangt of bij een korstje. Als er geen bloed meer stroomt gaat dat maar onderste punt. Dat heten lijkvlekken en worden bij forensisch onderzoek gebruikt. Maar aan ee bovenkant is er dus geen bloed en zie je alleen de kleur van je huid . Als je dus dood op je buik valt word je gezicht juist vol kleur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad het bloed zakt eigenlijk weg naar het laagste gedeelte, maar eigenlijk kan dat niet want er blijft een gesloten systeem. Maar er bestaat tegenwoordig thanatopraxie, dat is een lichte balseming en geeft meteen de overledene iets meer kleur

Toegevoegd na 12 uur:
Ik had wel meer uitleg kunnen en willen geven en verwees naar een uitvaartvoorlichtingsite, maar de redactie heeft beslist om dat te verwijderen. Helaas!