Wanneer is iets hooikoorts en wanneer corona?

Stel, je staat in de supermarktrij en ineens krijgt er iemand een gigantische hoestaanval. Ik noem maar wat. Hoe weet je dan of het 'gewoonweg' hooikoorts is of dat je misschien toch maar beter kan oppassen omdat het corona is?

3 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat weet je niet. En kunnen tekenen zijn zoals rode ogen, maar dat kan ook vanuit andere oorzaken zijn.

Daarom wordt er ondanks hooikoorts e.d. aangeraden om te laten testen. Het is vervelend maar de enige manier om zekerheid te krijgen.
3 jaar geleden
jodyenboyke
3 jaar geleden
Ik heb flink last van hooikoorts, en m.n. last van bomen. Ik hoef echt niet getest te worden, dan zou ik dagelijks in de teststraat moeten gaan. Ik slik wel medicatie maar af en toe...En ik weet echt wel het verschil of ik of griepigerig of verkouden wordt of hooikoorts klachten heb.
Thecis
3 jaar geleden
@joyyenboyke
Als je dit weet van jezelf is het een ander verhaal.
Maar van de buitenkant kan ik (of bijv een zorgverlener) het niet zien. En zelf zie je het ook niet of je wel of niet corona besmettelijk bent omdat een deel van de klachten gemaskeerd worden dus een aantal klachten, daar zie je het verschil wel mee. Maar niet bij alle klachten. Daarom is het met hooikoorts zeker aan te raden om met zekere regelmaat te testen. En ja, dat is vervelend.
Ik denk dat het altijd verstandig is om afstand te houden van iemand die meerdere malen moet hoesten of niezen, alhoewel het nu wel de 'verkoudheid periode' is, je kunt nu beter het zekere voor het onzekere nemen!

Hieronder een tabel uit de onderstaande site waarin je de symptomen een beetje kunt vergelijken. Je ziet bijvoorbeeld dat jeukende ogen een symptoom zijn van hooikoorts, maar dat dat bijna nooit voorkomt als iemand corona heeft, dat is dus één symptoom die je meteen kunt zien i.p.v. dat je moet vragen 'pardon, heeft u misschien ook last van (symptoom)?'