Mag je als begeleider een client insuline toedienen als hij dat zelf niet kan?

Een cliënt in een woonvoorziening voor mensen met een verstandelijke beperking heeft diabetes type 2. Mag je als begeleider zonder ervaring met spuiten insuline toedienen bij deze client als de diabetesverpleegkundige het heeft voorgedaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11K

Antwoorden (10)

Ik denk niet dat dat zo gemakkelijk kan en mag.Want je moet wel bedenken hoeveel eenheden je mag spuiten.Daar kom je pas achter als je bloed monster neemt.Dus als ik jou was zal ik er heel voorzichtig mee zijn.Laat je door een dokter informeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rondom diabetes zijn bepaalde protocollen die doorgesproken worden met de diabetesverpleegkundige... Ik neem aan dat je zelf wel weet dat dat je eerst de bloedsuikerspiegel moet controleren alvorens je prikt...

Het komt regelmatig voor dat iemand niet zelf in staat is om insuline te spuiten, en dan zal iemand anders dit voor deze persoon moeten doen... Of jij het officieel mag doen van je werkgever weet ik niet, dat kan alleen de werkgever beantwoorden maar ik kan me zo voorstellen dat je als begeleider daar wel voor in aanmerking komt...

Ik zou je wel aanraden om met deze persoon mee te gaan naar de diabetesverpleegkundige of huisarts tijdens de afspraken mbt de diabetes zodat je zelf helemaal up to date bent hoe het met de persoon gaat en ook op de hoogte bent van veranderingen, verhogingen en verlagingen van de dosis etc... Ook kun je dan zelf vragen stellen als je iets niet weet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor als je gezien hebt hoe het moet mag dat
mijn moeder deed het ook bij mijn oma nadat de verpleegkundige had uitgelegd hoe het moest

er wel even vanuit gaan dat je een prikpen bedoelt waar de juiste hoeveelheid ingesteld staat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat mag niet,als je dat in je opleiding niet hebt geleerd, je mag pas insuline toedienen als je BIG geregistreerd bent daarvoor.
De BIG wet is de wet Beroepen Individuele Gezondheidszorg. In de link kan je hier meer over lezen.

Het klinkt vreemd want idd mag een familie lid wél na instructie een zelfde injectie toedienen, maar de BIG wet is er ter bescherming van cliënten in de gezondheidszorg, om te zorgen dat ze alleen door mensen die daarvoor opgeleid zijn behandeld worden.

Mag je na instructie bv je moeder spuiten dan betekend dat nog niet dat je ook andere personen mag spuiten die bv in een zorg instelling verblijven. De BIG wet verhindert dat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Insuline en diabetes 2 een curieuze combinatie, meestal worden pillen voorgeschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@DomOor, er zijn heel veel diabeten type 2 die spuiten,daar is niets curieus aan. Van de 27 jaar,dat ik type 2 heb,spuit ik er minstens 22 jaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hai DomOor, een veelgehoord misverstand. het verschil tussen DM1 en DM2 zit in de oorzaak(DM1: een absoluut te kort aan insuline, DM2: een relatief te kort aan insuline). dat iemand insuline gebruikt zegt dus niets over het type. als iemand tabletten gebruikt, kun je wel DM1 uitsluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OK
Insuline spuiten is iets dat normaal gesproken door diabetici zelf gedaan wordt. Lukt dat niet dan is mantelzorg in de vorm van de partner of een ander betrokken familielid een uitkomst. Als professional kan er een beroep op je gedaan worden als ware je een mantelzorger maar zo werkt dat natuurlijk niet.

Ik zeg niet dat je als professionele leek nooit iemand insuline mag toedienen maar waar je dan precies verantwoordelijk voor bent dient wel heel nadrukkelijk te worden vastgelegd, zowel met die diabetesverpleegkundige als met jouw manager, c.q. werkgever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien het spuiten onder het geven van injecties valt,mag alleen officieel gekwalificeerd personeel dat doen.
Dat is een begeleider meestal niet, maaar..... er is een groot verschil met een injectie geven met een naald van enige centmeters lang,of een insulineinjectie met een naaldje van 6 à 8mm. Mijn kleindochter van 8 jaar heeft me vaak insuline toegediend,omdat ze het zo interessant vond. Daarbij je spuit intramusculair, dus tussen de spieren en dat stelt in zo'n geval niet zo veel voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Intramusculair is IN de spier. Insuline wordt doorgaans subcutaan oftewel in het onderhuidse bindweefsel gespoten. De techniek is inderdaad niet zo moeilijk en zeker met een pen door een kind makkelijk te doen. Weten wat je doet is voor professionals minstens zo belangrijk als weten wat je verantwoordelijkheden zijn. Wel leuk dat je je kleindochter dat vertrouwen gunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry,moest idd subcutaan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Moolkeesje,
Je schrijft dat een subcutaan injectie niet zoveel voorsteld. De handeling opzich stelt niet veel voor, maar de gevolgen kunnen enorm zijn. zo kun je het eenmaal toegediende niet meer terug halen. Nu neem ik aan dat je voldoende ervaring hebt om in te schatten of jou kleindochter dit kan of niet(wie weet gaat ze nog in de verpleging later!). Maar ondanks dat je het gewent bent, een injectie stelt altijd veel voor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ broeder,als je al jarenlang 4x perdag spuit,denk je er niet eens meer bij na. Ik stelde wel steeds de hoeveelheid in,voor ik mijn kleindochter liet spuiten. Nu is ze 12 jaar en griezelt van het idee om opa te injecteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ kleindochter van moolkeesje: Prikken als handeling is niet om te griezelen. Je moet bijna een vakkenpakket kiezen op school. zorg en welzijn is een leuke richting en verpleegkundige is een leuk en stabiel beroep! @ moolkeesje: haal jij d'r over om zuster te worden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorlopig gaat haar voorkeur uit naar de politie,net als haar vader. Maar ze is nog maar net brugpieper!
Welke opleiding heb je gedaan om begeleider te worden van verstandelijk gehandicapten?

Wees erg terughoudend met het uitvoeren van voorbehouden handelingen. (kijk voor de handelingen in de wet BIG of stuur een pb'tje). Als er namelijk iets mis gaat, ligt de aansprakelijkheid anders dan als familie de injectie heeft gegeven.

het injecteren van insuline is een ogenschijnlijk simpele handeling. de gevolgen zijn echter minder simpel en (soms) zeer ingrijpend!!!

mogelijk kun je wel aan je werkgever vragen om bijscholing. hierdoor wordt je bevoegd en bekwaam om de handeling uit te voeren en vergroot je de dienstverlening van je werkgever!

succes in ieder geval met uitzoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begin met jou een dikke plus te geven, want ik vind deze vraag heel belangrijk en dus..heel goed.

Injecteren is feitelijk alleen maar toegestaan aan artsen..echter omdat het ondoenlijk zou zijn alle diabeten elke dag een aantal malen te voorzien van insuline, heeft men twee oplossingen bedacht.

De ene is dat de diabeet zichzelf injecteert en de andere is dat de arts weliswaar wèl zelf verantwoordelijk blijft voor het injecteren, maar dat hij die verantwoordelijk voor een deel uitbesteedt aan b.v. een wijkverpleegster. (Dit is geregeld in de wet BIG)

Insuline toedienen mag zeker NIET gedaan worden door niet deskundige omdat de gevolgen dodelijk kunnen zijn.

Het is ook nog maar de vraag OF in bepaalde situaties insuline vereist is. Want stel..de diabeet heeft heel lage bloedsuikers en moet nodig suikers/ koolhydraten binnenkrijgen.

Dien je echter, in plaats van suikers, insuline toe omdat je denkt dat dit juist is..dan is een snelle (levensreddende) ziekenhuisopname puur noodzakelijk.

Een terzake niet deskundige mag zelfs geen bloedsuikerprik toedienen om het suikergehalte in het bloed te meten.

De interpretatie van het suikergehalte vereist trouwens ook al enige deskundigheid.

Als ik mijn antwoord kort samenvat..is dat dus: Nee, dat màg niet. Sterker nog..je bent dan zelfs strafbaar..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat mag niet!!
Je kan indien fouten of verkeerd uitgezette insuline zo verkeerd aflopen.Bovendien kan je ontslagen worden.