Ik heb al een paar dagen een erg ruw en branderig gevoel op mijn tong, zonder dat ik iets heets gegeten/gedronken heb. Het zijn geen aften -zie uitleg

Aften voelen anders aan en ik eet veel fruit en groenten, dus ik krijg mijn portie vitamines wel binnen. Ik heb niet echt witte plekjes op mijn tong, die anders wel kenmerkend zijn voor spruw, al is hij op sommige plekken wel lichter dan normaal. Ook bij de tongriem heb ik daar last van. Iemand een idee wat dit kan zijn en wat ik er aan kan doen?

Toegevoegd na 3 minuten:
Kan het geen voedselallergie zijn, aangezien ik mijn eetpatroon wat veranderd heb door meer fruit te eten? Ik heb ooit al eens een rare allergische reactie op een appel gehad (dikke tong, tintelingen). Nu overigens niet meer, maar toch...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat doe ik dus nooit, lolly's snoepen. Ik ben juist anders gaan eten en ik ben al niet zo'n snoeper.

Het beste antwoord

Het zou een schimmeltje kunnen zijn. Of een herpes virus. Dit is niet perse een soa, want een koortslip is ook van het herpes virus. Dat kan ook naar binnen in je mond gaan. Daar is een tandpasta voor te krijgen. Ik zal ff die naam zoeken.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik kan die naam niet vinden, maar een apotheek weet vast wel welke je moet hebben. Maar als het virus al te heftig is, zou je toch echt medicatie nodig hebben. Ik heb een linkje voor je waar veel (foto's) van allerlei mondkwalen instaan.
Wel een beetje ransig hier en daar hoor!

Toegevoegd na 11 minuten:
Volgens mij was het deze. Mijn dochtertje heeft het ooit gehad en alles was zo gevoelig dat een banaantje al voor bloedend tandvlees zorgde. En toen kreeg ze dus speciale tandpasta Suc6

http://www.bioxtra.nl/bioxtra-tandpasta.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, ben benieuwd!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O god, zo erg is het bij mij ook weer niet. Maar toch bedankt voor de link. Ik moet nu trouwens ook veel hoesten, heb een droog strot en er komt veel slijm bij en het doet pijn op de borst. Zou het verband met elkaar kunnen houden? Anders ga ik wel even naar de HA.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer waarschijnlijk wel, als je weerstand door bv een bronchitis slechter is zijn vaak je slijmvliezen zoals je mond nu (of schimmelinfectie daar beneden) aan de beurt.
Ga idd maar naar de ha, die weet het beter dan ik!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gek, want ik heb de klachten in mijn mond al veel langer en ik hoest pas sinds een dag of 2. Toch maar ff langs de HA dan, als het aanhoudt. Dank je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is candidiasis, dus toch een schimmelinfectie en ik heb hem ook in mijn keel en waarschijnlijk ook in de slokdarm. Ik heb nu nystatine voorgeschreven gekregen, een spoelmiddeltje dat ik ook moet doorslikken, kuurtje van een week, 3x per dag. Heb er echt wel last van bleh maar ben erg blij dat ik bij de dr geweest ben!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, dat is idd wel goed dat je er geweest was! Het was het eerste dat in me op kwam toen ik je uitleg las. Ikzelf heb dat als kind ooit een keer gehad, en toen deed fruit eten ook het meeste pijn. Ik hoop dat je er gauw vanaf bent!

Andere antwoorden (3)

Hoi Annepanne,

Het zou heel goed kunnen dat je voor een bepaalde fruitsoort allergisch bent.
Ik heb dezelfde reactie van kiwi's en ananas,mijn lippen en het gebied eromheen branden dan ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, zie je dat dacht ik al. Ik eet de laatste tijd nl. veel (verse) ananas. Elke keer als ik dat doe heb ik het gevoel alsof mijn mond in brand staat. Ik ga het eens uitzoeken, dank je wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb net de link bekeken en het is wel eng om te zien wat er allemaal overeenkomt met mijn klachten. Ik ga toch maar een voedselintolerantietest aanvragen bij de huisarts, moest er toch al heen. Fijn dat je me deze link gegeven hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei,daar was ik al bang voor.. je beschrijving van je klacht lijkt zoveel op mijn klachten na het eten van deze fruitsoorten...ik heb ook hooikoorts en veel mensen met een fruitallergie hebben daar last van. Jij ook?
Dat wordt geen ananas meer en ik denk dat je appels ook links moet laten liggen...vervelend voor je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik heb dus ook al hooikoorts en dat is ook ineens komen opzetten vorig jaar terwijl ik er nooit last van had. Ben er een maand of 2 geleden nog goed ziek van geweest. Jammer hoor, ik heb al zoveel.. een hartafwijking, doofheid, etc etc.. Maar goed ik ga er maar ff mee naar de dokter, even een officiele test laten doen, dan heb ik dat ook weer gehad. En dat terwijl ik de andere soorten fruit niet lust (behalve Sinaasappels en aardbeien, maar van Sinaasappels gaat mijn tong soms ook even tintelen, maar daar blijft het dan wel bij...). Domper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is candidiasis, dus toch een schimmelinfectie en ik heb hem ook in mijn keel en waarschijnlijk ook in de slokdarm. Ik heb nu nystatine voorgeschreven gekregen, een spoelmiddeltje dat ik ook moet doorslikken, kuurtje van een week, 3x per dag. Heb er echt wel last van bleh maar ben erg blij dat ik bij de dr geweest ben! Hij wil eerst dit behandelen alvorens verder te kijken naar voedselintolerantie. Want het kan ook zomaar zijn dat de infectie op kwam zetten op het moment dat ik begon met meer fruit te eten. Bovendien eet ik nu al een paar dagen geen ananas meer en toch blijven de plekken aanwezig. Heb nu dus medicijnen gekregen. Benieuwd of t werkt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeetje Annepanne, jij boft toch ook niet...je krijgt echt van alles voor je kiezen..
Ik hoop voor je dat uit de allergietest niets komt,dan kun je iig blijven genieten van je ananas :)
Beterschap!
Misschien je tong verbrand??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is mogelijk dat je een (schimmel) infectie hebt,via je Huisarts kun je een receptje krijgen voor Orale gel.
Dat bestrijd de schimmel en dan zijn je klachten binnen enkele dagen waarschijnlijk over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik heb nu allemaal witte plekjes onder mijn tong gekregen die ik eerst niet had en mijn tongriem doet ook zeer. Verder heb ik ook een zware verkoudheid maar dat staat daar denk ik los van. En elke keer als ik melk drink zwelt mijn tong op. Volgende week maar eens naar de huisarts (werkt morgen niet). Dank je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke Huisarts heeft een vervanger op de dagen dat hij zelf niet aanwezig is en daar mag je gewoon gebruik van maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is candidiasis, dus toch een schimmelinfectie en ik heb hem ook in mijn keel en waarschijnlijk ook in de slokdarm. Ik heb nu nystatine voorgeschreven gekregen, een spoelmiddeltje dat ik ook moet doorslikken, kuurtje van een week, 3x per dag. Heb er echt wel last van bleh maar ben erg blij dat ik bij de dr geweest ben!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel veel beterschap !!!