Wat is het en hoe gaat het weg?

Dit is een soort bultje op mijn knie, die zit er al een aantal jaar, maar hij was nooit zo groot. Dus wat is het en wat kan ik doen om het weg te krijgen? *zie foto*

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Dit is een wrat. Gelukkig geen heel lelijke, maar toch: het is een wrat.

Dit soort wratten is volkomen onschadelijk. Maar als in zo'n wrat opeens een verandering optreedt, moet je hem even laten onderzoeken door de huisarts.

De kans is klein, maar een verandering kán erop duiden dat de wrat zich aan het omvormen is tot een tumor. Goedaardig of kwaadaardig - even naar laten kijken.

Als je er snel bij bent, is er helemaal niets aan de hand. De wrat wordt dan onder plaatselijke verdoving weggesneden, jij loopt een week met een mooi pleister op je knie, en alles is weer in orde.

Toegevoegd na 15 minuten:

Het zou ook een wrat kunnen zijn die door een virus wordt veroorzaakt. Als er in het midden van de wrat een wat dunner, wat dieper gelegen plekje zit, is het waarschijnlijk zo'n viruswrat.

Maar dat kan alleen de arts je vertellen.

Hoe dan ook, een wrat is volkomen onschadelijk - maar als hij plotseling van kleur, grootte of uiterlijk verandert, moet je naar de dokter.

Ik had ook eens zo'n wrat. Zat er al jaren te zitten. Maar ineens werd hij groter en "bloemkoolachtiger". Dus ik naar de huisarts. Die stuurde me door naar de dermatoloog, voor de zekerheid.

De dermatoloog had een speciale lamp om te kijken of er een tumor aan het ontstaan was. Zijn conclusie: nee, ziet er goed uit. Maar voor alle zekerheid, en omdat het zo'n lichte ingreep is, is de wrat toch weggesneden en in het laboratorium onderzocht.

Daar bleek dat er helemaal niets aan de hand was. Vond ik toch wel een geruststelling.
Cryofiel