Waarom worden littekens bij sommige mensen wit en bij anderen (met dezelfde huidskleur) donkerder dan de huid (rood/bruin)?

Ik zit in therapie voor borderline en veel mensen in mijn groep snijden zichzelf. Ook ik doe dat. Nu valt me alleen op dat bij mij de wondjes na 2 dagen korstjes krijgen en na een week (maximaal, soms eerder) zijn ze wit en vallen ze eigenlijk minder op. Ook littekens van jaren geleden zijn wit. De andere mensen in mijn groep hebben allemaal donkerdere littekens.. Vaak donkerrood, soms meer bruinrood, maar altijd donkerder dan de huidskleur.. Ik vroeg mij dus af hoe dit kan..
Waarom worden (en blijven) mijn littekens wit en worden (en blijven) die van hen donkerrood?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

Daar is blijkbaar geen duidelijk antwoord voor,het is een vasteling dat dit beide normaal is zonder duidelijke oorzaak:
We onderscheiden ‘gewone’ littekens, atrofische littekens, hypertrofische littekens en keloïdale littekens.

Bij de meeste mensen geneest een wondje normaal. Er blijft dan een ‘gewoon’ litteken over in de vorm van een smal streepje. Dit streepje kan wit van kleur worden of juist donkerder dan de normale huidskleur.
fremar