Is het aan te raden lang en hard te duwen op spieren die pijn doen/triggerpoints?

Ik heb last van pijn op zogenaamde triggerpoints, mijn kinesist stelde dry needling voor maar ik vroeg hem of het ook op een andere manier kon. Hij stelde dan voor om lang en hard te duwen op een triggerpoint tot die zou gaan ontspannen. Als hij dat doet dan doet het achteraf minder pijn, maar nu ik het soms zelf doe ( lang en hard drukken met duim op triggerpoint in de benen), doet het meer pijn dan voor het drukken. Is dit aan te raden deze methode? Is er iets verkeerd met deze methode?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (1)

Een triggerpoint of knoop in de spier is een plaatselijke verkramping van de spier (dus niet een algehele verkramping). Dit voelt aan als een harder gedeelte van de spier. Het lang en hard duwen op de triggerpoint is pijnlijk. Door deze pijn verhoogd de doorbloeding. Door de hogere doorbloeding kan het verkrampte gedeelte zijn afvalstoffen kwijt en krijgt extra zuurstof. Hierdoor trekt de kramp er uit. Dit is dus goed.

Wanneer je echter op een niet verkrampt gedeelte van de spier drukt verhoogt de pijn ook de doorbloeding. Hier kan het echter tot een kleine zwelling leiden waardoor je meer last krijgt.

Het kan zijn dat je niet goed op de triggerpoint zit of dat je de druk te lang aanhoudt (nadat de kramp er al uit getrokken is). Wanneer je voelt onder je vingers/duim dat het hardere gedeelte van de spier zachter begint te worden kun je het beste stoppen.