Beïnvloed het je intelligentie of andere dingen als je ouders neef en nicht zijn?

Mijn ouders waren toendertijd getrouwd maar wisten niet dat neef en nicht niet zou kunnen..
Hun moeders zijn zussen van elkaar.
Heeft dat invloed gehad op mij bij het samenstellen van mijn genen?
Natuurlijk kan je het niet met 100% zeggen maar hoor het graag en ook eventuele meningen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit heeft wel invloed op de genen.

Genen gaan altijd in paren. Stel, beide ouders zijn drager van een ziekte. Dat wil zeggen dat één gen die ziekte heeft en het andere gen heeft die ziekte niet en de ziekte komt ook niet tot uiting.

De kans is dus 25% dat jij beide genen krijgt met die ziekte en dat jij die ziekte dus wel hebt.

Je hebt dus iets meer kans dat je ziektes of aandoeningen hebt. Verder natuurlijk ook op de goede dingen, die door genen bepaald worden.

Toegevoegd na 56 seconden:
Er is trouwens nog nooit bewezen dat intelligentie erfelijk bepaald wordt, dus daar valt niets over te zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
teusvh
3 jaar geleden
Tuurlijk wordt intelligentie (mede) erfelijk bepaald. Een kat zal nooit tot 10 leren tellen, gewoon omdat hij daar de genetische aanleg niet voor heeft.

Andere antwoorden (2)

Nee, alleen de kans dat je afwijkingen hebt is dan groter dan normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet op de manier waarop jij denk, je wordt niet 'dommer' of 'slimmer' als je ouders familie van elkaar zijn.
Je hebt wel wat meer kans op genetische afwijkingen (omdat de kans wat groter is dat je moeder en je vader hetzelfde zieke gen hebben), maar verder ben je de normale mengelmoes van hun erfelijk materiaal, zoals ieder kind.