Iedereen heeft recht op een gelukkig leven, je kunt het niet opeisen. Maar ik geloof dat niemand voor het ongeluk geboren is. Zo is het leven niet bedoeld.

Wat is geluk? Het hoeft niet te betekenen dat dan alles meezit in je leven. Je kan niet gelukkig zijn zonder ook het verdriet te kennen, dan pas weet je wat geluk is.

Hoe ga je met ongeluk en verdriet om. Het kan je rijpen, het kan je louteren, het kan je bij het geluk brengen.

In ongeluk of tegenslag raakt de ene mens verbittert, de ander komt er wijzer uit. Hoe sta je in het leven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Lotsbestemming bestaat niet op deez' aard en we hebben weliswaar misschien allemaal recht op een gelukkig leven, maar aanspraak kun je daar helaas niet op maken.
14 jaar geleden
Niet het één en niet het ánder...

Er is geen bestemming en geen recht op, in het leven...

Het leven is zonder nut, tot jij er nut aan geeft, het leven is zonder doel, tot jij er een doel aan verleent...

Dus bestemd voor ongeluk is niet waar en niemand heeft recht op geluk...

Maar maak er iets goeds van, ook jij aub...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Deze vraag ging niet over het nut en het doel van het leven.
In het leven is er geen bestemming en geen recht op geluk. We kunnen pech hebben of geluk hebben bij ons streven naar geluk. In Nederland geboren word is echter bepaald geen pech hebben, in Somalie wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn mensen die beweren dat we op aarde zijn "om iets te leren", en dat mensen die veel ongeluk hebben daar blijkbaar iets van kunnen leren.
Ik geloof daar dus niets van. Het enige wat we kunnen leren van het ongeluk van andere mensen is naastenliefde! Steek een helpende hand uit naar diegene in je omgeving (of veraf) die steeds ongeluk heeft. Niet allen diegene, maar ook jij wordt daar gelukkiger van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet niet of je recht hebt op een gelukkig leven, maar geluk kun je soms wel afdwingen.

En geluk is voor iedereen een ander begrip. De één is gelukkig met een miljoen euro`s op de rekening, en de ander is al gelukkig zonder euro`s maar met een goede gezondheid.

Of je bent gelukkig met een partner die van je houdt, of gelukkig met je kinderen.

Denk eerder dat sommige mensen gewoon pechvogels zijn. Die verdienen het geluk wel, maar maken steeds de verkeerde keuzes in hun leven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig zijn/worden is vrij relatief. Geluk is helaas niet volledig beïnvloedbaar, maar ik denk wel degelijk dat je kunt werken aan geluk ervaren..

Je hebt in eerste instantie te maken met je eigen gevoel en denkwijze over geluk. Wat is voor jou gelukkig zijn? Wat kun jij er zelf aan doen om het te ervaren?

Je hebt daarnaast directe factoren, waar je enige invloed op hebt, zoals je familie, vrienden, uitoefenen van hobby's, interesse hebben/uitbreiden/creëren.. Ik kan niet zeggen welke directe factoren jou gelukkig maken.
Karakter en opvoeding hebben wel te maken met je 'levensinstelling', zoals optimisme of pessimisme..

Waar je weinig invloed op hebt, zijn situaties waar je inkomt zonder dat je er zelf direct iets aan kon doen.. of omstandigheden die jij niet had kunnen voorkomen of veranderen..

Ik kan moeilijk verwoorden welke situaties dat in deze kunnen zijn.. ik denk aan situaties als misbruik, ziekte (wat je niet kon beïnvloeden of zelf geen toe doen aan hebt gehad), overlijden van dierbare personen.. er zijn talloze zaken, waar je geen invloed op hebt.. maar die je wel zult (moeten) ervaren..

Daarnaast heb je de omgeving waar je vrijwel geen invloed op hebt, zoals problemen in de samenleving, oorlogen, economische crisis...

Het kan zijn dat bepaalde beïnvloedbare factoren bij de een meer op zijn of haar weg komen, dan bij anderen..

De beïnvloedbare factoren, zijn factoren die je zelf kunt inrichten.. waar je zelf iets aan kunt doen om je 'gelukkiger' te voelen..

Toegevoegd na 3 minuten:
Het kan zijn dat bepaalde NIET beïnvloedbare factoren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie gelukkig wil zijn moet durven leven, aanwezig zijn, duidelijk worden. Je kunt niet voor jezelf of voor anderen weglopen. Je kunt niet in een hoekje kruipen en van de aardbodem verdwijnen. Je kunt niet blijven denken dat anderen jouw geluk in handen hebben. Accepteren wie je bent en hoe je bent!

Niemand is bestemd voor het ongeluk en niemand heeft "recht" op geluk. Een gelukkig leven heb je zelf in de hand, want geluk is een keuze!