is autisme erfelijk of is het gewoon toevallig als je het krijgt /hebt.

is het altijd zo dat het erfelijk is of deels of helemaal niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Autisme is erfelijk bepaald.; Dit is onderzocht via tweelingonderzoek en familiestudies. De erfelijke lading zou om en nabij de 90% bedragen. In 90% van de gevallen heeft autisme dus te maken met een of andere erfelijke aandoening. Het resterende deel komt door omgevingsvariabelen.

Erfelijkheid speelt dus weliswaar een grote rol, maar de zoektocht naar de verantwoordelijke genen is nog verre van afgerond. Over het overervingsprincipe en de exacte plaats van autisme op de chromosonen (vermoedelijk 2,7,15 en 16) is er nog geen samenhangend beeld. Bovendien geeft de kennis over wat de genen precies doen ons nog geen uitsluitsel over hun invloed op de ontwikkeling van onze hersenen en hoe dit ons gedrag bepaalt.

Wat vaststaat is dat vrouwen beter beschermd zijn tegen erfelijke aandoeningen. Dat is een van de voornaamste redenen dat autisme, net als nog veel andere erfelijke handicaps, meer voorkomt bij mannen. Bovendien is de kans vijftig tot honderd keer groter dat iemand in een gezin autisme heeft, wanneer nog een andere persoon binnen datzelfde gezin het heeft. Hoe groter het aantal mensen met autisme binnen een familie, hoe groter de kans dat er nog kinderen komen met autisme of autistische trekken.

Nochthans kan het ook gebeuren dat genen uit de uithoeken van generaties net een combinatie vormen die tot autisme leidt. Op dit moment is het niet mogelijk om een exacte kansberekening te doen. We kunnen alleen het genetisch materiaal van verwanten (met of zonder autisme) vergelijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Autisme is erfelijk.

Toegevoegd na 4 minuten:
Mijn bron geeft een beschrijving van wat voor onderzoek er is gedaan en hoever men daarmee is.

Mijn eigen ervaring zegt ook dat het erfelijk is. De vader van mijn autistische stiefdochter is nl. net als haar. Haar oma zegt ook dat alle mannen in die familie in meer of mindere mate zo zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om meer over de 'erfelijkheidsvraag' te kunnen zeggen is er familieonderzoek nodig. Als een bepaalde aandoening erfelijk is, dan lijden '1e graads' familieleden (ouders, broers en zussen) er vaker aan dan andere mensen in de bevolking. Vaak wordt dan gekeken naar het 'herhalingsrisico' binnen families. Als een gezin één autistisch kind heeft, hoe groot is dan het risico dat een ander kind uit dat gezin ook autistisch is?

Uit onderzoek blijkt nu dat de kans van een willekeurig kind om autistisch te worden 4 op de 10000 is. Als er in een gezin al een autistisch kind is, dan is de herhalingskans bij volgende kinderen 3 op de 100. Dit verhoogde herhalingsrisico duidt erop dat autisme erfelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
genetische (erfelijke) oorzaken
Een theorie stelt dat autisme zou worden veroorzaakt door een complexe interactie van verschillende genen. Welke combinatie van genen dat zou zijn, is nog onduidelijk.
In 90% van de gevallen heeft autisme te maken met een erfelijke aandoening.[5] Onderzoek is gedaan met behulp van tweelingen en via familiestudies. De resterende 10% zou door omgevingsvariabelen veroorzaakt worden.
De kans dat iemand autisme heeft, is vijftig tot honderd keer groter wanneer nog een andere persoon binnen het gezin dat heeft. Hoe groter het aantal mensen met autisme binnen een familie, hoe groter de kans dat er nog meer kinderen komen met autisme of autistiform gedrag.
Autisme komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen
Er is een relatie vastgesteld tussen autisme en schizofrenie. Zowel autisme als schizofrenie worden veroorzaakt door problemen in de ontwikkeling van het embryo in de eerste maand van de zwangerschap. Ongeveer 20 tot 40 dagen na de bevruchting gaat er bij beide stoornissen iets fout in de aanleg van de lichaamsdelen en hersenen, wat een kettingreactie op gang brengt. De ziekten hebben dezelfde oorzaak.[6]
Een genetische screening om autisme op te sporen is er nog lang niet. Er zijn wel hypotheses die laten zien dat er ook op het genetisch vlak relaties zijn tussen autisme en schizofrenie op basis van duplicaties en deficiënties binnen chromosomen. Zo is statistisch vastgesteld dat op chromosoom 1 bij het 1q21.1-deficiëntiesyndroom en het 1q21.1-duplicatiesyndroom bij de deficiëntie significant vaker schizofrenie voorkomt en bij duplicatie significant vaker autisme voorkomt. Vergelijkbare waarnemingen zijn gedaan voor chromosoom 16 op 16p11.2 (deficiëntie: autisme/duplicatie: schizofrenie), chromosoom 22 op 22q11.21 (deficiëntie: schizofrenie/duplicatie: autisme) en 22q13.3 (deficiëntie: schizofrenie/duplicatie: autisme). Onderzoek naar autisme/schizofrenie-relaties gekoppeld aan deficiënties/duplicaties voor chromosoom 15 (15q13.3), chromosoom 16 (16p13.1) en chromosoom 17 (17p12) zijn nog niet eenduidig.[7]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om een lang verhaal kort te maken: er zijn aanwijzingen dat een erfelijke factor een rol speelt. Maar het is zeker niet de énige factor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zeker erfelijk, ik heb Syndroom van Asperger (lichte vorm, maar wel diagnose).
Mijn ouders hebben geen diagnose gehad, maar ik zie bij mijn vader, mijn moeder en ook een beetje bij mijn broer dat ze wel trekjes hebben van Autisme.
13 jaar geleden
het zal gedeeltelijk wel erfelijk zijn, maar er kunnen ook andere factoren meespelen. kijk bij www.nvkp.nl