Hoe kan iemand die blind en doof geboren is (of al snel na de geboorte werd) toch leren 'communiceren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Van de site www.doofblind.nl

Ontwikkeling van communicatie
Een kind dat doofblind geboren is kan net als andere kinderen voelen, vasthouden, ruiken en proeven. Dat zijn allemaal lichamelijke ervaringen en daar liggen de aanknopingspunten voor de ontwikkeling van communicatie. Je kan bijvoorbeeld samen met je kind de omgeving op de tast verkennen en ervaringen delen door imitatie. Als je kind dan begrijpt dat het een ervaring met jou deelt, ontstaat de mogelijkheid tot communicatie over die ervaring.

Vormen van communicatie
Als je samen met het kind een ervaring deelt, is het mogelijk samen een manier te zoeken om naar die ervaring te verwijzen. Er zijn verschillende mogelijkheden:

Doofblinde kinderen kunnen spontaan eigen gebaren maken als ze nadenken over hun lichamelijke ervaringen en deze met je willen delen.
Je introduceert een voorwerp dat naar die ervaring verwijst. Dat heet een verwijzer. Je kan bijvoorbeeld een schoen gebruiken om aan te geven dat jullie naar buiten gaan.
Je introduceert een ‘officieel’ gebaar ontleend aan de NGT.

(NGT is trouwens Nederlandse Gebarentaal)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Misschien kom je hier verder mee:

http://www.xs4all.nl/~hverdonk/doofblind.html

http://www.xs4all.nl/~hverdonk/vingerspellen.html

http://www.xs4all.nl/~hverdonk/blokletter.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door middel van handgebaren die tegen de wang aan gemaakt worden of door middel van brije